MediaWatch

Her er de nominerede til Publicistprisen

Navne fra DR, Kristeligt Dagblad og Weekendavisen kæmper om hovedprisen, når årets publicistpriser uddeles. I alt er 12 nomineret til de fire priser – se dem her.

Foto: Ritzau Scanpix/Kristian Sæderup

Næsten 100 projekter er blevet kogt ned til 12 nominerede, der har mulighed for at kalde sig prisbelønnet, når Publicistklubben senere på måneden uddeler Publicistpriserne.

Det skriver den Danske Publicistklub i en pressemeddelelse.

"Der har været særdeles stærke indstillinger at vælge iblandt i år, og mange flere kunne have fortjent som minimum en nominering. Men juryen har truffet et forstandigt valg, synes jeg, og nomineringerne er også udtryk for en meget stor bredde i den gode publicisme. Fra klassiske afsløringer over nye måder at fortælle om på til fortællere med stor personlighed," siger formand for juryen og Den Danske Publicistklub Per Mikael Jensen, der også er adm. direktør for Altinget.

Og de nominerede er...

Og så til de udvalgte. I hovedkategorien Den store Publicistpris er Kristeligt Dagblads direktør og chefredaktør Erik Bjerager nomineret sammen med en velkendt stemme og mangeårig profil i DR's udlandsdækning, Steffen Gram. Tredje nominering er gået til journalisterne Arne Hardis og Hans Mortensen, der dækker den indenrigspolitiske scene for Weekendavisen.

Til Den lille Publicistpris, der gives til for et ekstraordinært journalistisk projekt, er tre kollektive projekter nomineret. Det gælder holdet bag DR's dækning af lægesvigt i meningitissagen, der også var nomineret til Cavlingprisen. Holdet består af Line Gertsen, Laura Marie Sørensen, Maiken Steen Frederiksen, Astrid Fischer, Mathias Friis, Niels Jacob Schøtt og fotograf Thomas Overgaard fra DR Nyheder og journalisterne Jonas Deiborg og Christian Stemann fra P4 København.

Derudover er serien om de misbrugte filmbørn nomineret, som er lavet i et samarbejde mellem Politiken og TV 2 – nærmere bestemt Sandra Brovall og Frauke Giebner fra Politiken og Amalie Kønigsfeldt, Cecilie Frydenlund og Peter Vesterlund fra TV 2 og producenten Impact TV.

Tredje nominerede til Den lille Publicistpris er journalisterne Jesper Kongstad og Matias Seidelin fra Jyllands-Posten for dækningen af Danmarks køb af nye kampfly.

Havemand og fodboldfortælling

Kampen om Fortællerprisen kommer til at stå mellem Nathalie Ostrynski fra Berlingske, programmet Superliga Backstage fra Discovery og Danmarks helt egen havemand og DR's naturformidler Søren Ryge Petersen. Fortællerprisen gives for "den enestående godt fortalte historie, som giver ny inspiration i såvel form som indhold".

Den sidste kategori er Medieprisen, der ikke gives for et enkeltprojekt, men for et udmærket arbejde "i publicismens og offentlighedens tjeneste". Her er den yngste nominerede DR's tv-kanal DR3, næstyngste er JP/Politikens Hus' Watch Medier, som MediaWatch er en del af, mens nestoren i opløbet er Bornholms Tidende, der er udkommet i mere end 150 år.

Juryen, der har udvalgt årets mulige vindere, består ud over Per Mikael Jensen af sidste års vinder af den store Publicistpris Lone Frank, samt Christian Jensen, Miriam Zesler, Anna von Sperling, Hanne Sindbæk, Michael Dyrby og Karl Kühlmann Selliken. Priserne uddeles 25. spril.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs