MediaWatch

Facebooks chef indrømmer fejl og lover en bedre tjeneste

Hav tålmodighed med os, så skal vi nok selv løse problemerne hen ad vejen, siger Facebook-chef i modvind.

Foto: /ritzau/AP/Eric Risberg/

Efter flere dages tavshed siger Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, at selskabet har "begået fejltagelser" med Cambridge Analytica.

Facebook vil undersøge alle apps, som før 2014 havde adgang til store mængder data, lover han.

På Facebook beder han Facebooks brugere om at være tålmodige, mens selskabet selv forsøger at løse problemet med løstgående data.

Han siger, at det stenrige selskab allerede er i gang med at rette nogen af problemerne med at høste data fra millioner af brugere.

"Vi har et ansvar for at beskytte jeres data, og hvis vi ikke kan det, fortjener vi ikke at tjene jer," skriver han på Facebook.

I sit lange opslag, hvor han forklarer, hvordan Cambridge Analytica kunne bruge en spille-app til at tilegne sig de mange profiler, beder han om tålmodighed.

"Jeg ønsker at takke jer alle, som fortsat tror på vores mission og vores arbejde på at opbygge dette samfund sammen."

"Jeg ved, at det tager længere tid at fixe alle disse sager, end vi kunne ønske, men jeg lover jer, at vi vil arbejde os gennem dette og bygge en bedre tjeneste på længere sigt," skriver han.

Men reaktionen fra myndigheder og regeringer tyder på, at de ikke længere vil stille sig tilfreds med, at Facebook skal løse de mange sager, der hober sig op.

Regeringer rundt om i verden har krævet en forklaring, efter at det er afsløret, hvordan det lykkedes Cambridge Analytica at stjæle data fra 50 millioner amerikanske profiler på Facebook.

Det skete i forbindelse med den amerikanske valgkamp i 2016 for at hjælpe Donald Trump med at blive præsident.

Afsløringen i New York Times og britiske The Observer i weekenden har fået kursen på Facebooks aktier til at falde brat.

/ritzau/Reuters

Britisk udvalg kræver Zuckerbergs svar på Trump-støtte

Facebook dykker 35 milliarder dollar i værdi efter skandale

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

TDC lavede norske frasalg i milliardklassen, medieforliget giver fortsat anledning til en historie eller to, og EU var en guldgrube af aktivitet på medieområdet i ugens løb. Kom med på rundtur til ugens vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere