MediaWatch

Google vil sende 1,8 milliarder kroner til nyhedsmedier

Den globale tech-koncern vil over de næste tre år uddele godt 1,8 mia. kr. til nyhedsorganisationer som støtte til en digital omstilling.

Ritzau Scanpix/AP/Marcio Jose Sanchez
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Marcio Jose Sanchez

Internetkæmpen Google har sendt endnu en fredsdue af sted til mediebranchen, der i årevis har kritiseret søgemaskinen for at dominere den digitale informationsfødekæde og et tilhørende digitalt annoncemarked.

Det sker i form af et løfte om en kontant støtte på 300 mio. dollars, svarende til 1,82 mia. kr. over de næste tre år, som skal hjælpe nyhedsmedierne i deres digitale omstilling samt holde hånden under kvalitetsjournalistik. Det skriver Google i et blogindlæg.

Pengene er en del af det nye initiativ Google News Initiative, der blev lanceret tirsdag. Kongstanken bag ligger tæt op ad den navnebeslægtede fond Google Digital News Initiative, som sidste år uddelte 20,4 mio. euro til at støtte europæiske medier, der vil teste digitale projekter. Blandt modtagerne i december var bl.a. Information, Børsen, Herning Folkeblad og Videnskab.dk.

Hjælpe gennem digital omstilling

Den nye fond beskrives dog som en mere overordnet paraply af støtte til projekter i hele verden, som kan "hjælpe journalistikken med at trives i en digital tidsalder", skriver Philipp Schindler, forretningschef i Google.

"GNI (Google News Initiative, red.) er en milepæl i Googles 15-års forpligtelse til nyhedsindustrien(...)," lyder det.

"GNI vil bygge på alle de indsatser og udvide vores forpligtelse til en nyhedsindustri, som står over for et dramatisk skifte i, hvordan journalistik bliver skabt, konsumeret og betalt for."

Google peger i den forbindelse på to elementer, som den nye fond skal bidrage til foruden en generel styrkelse af kvalitetsjournalistik: Udviklingen af nye forretningsmodeller, der underbygger bæredygtig vækst samt at styrke nyhedsmedier gennem digital innovation.

Hvornår, fonden vil begynde at uddele midler, bliver ikke oplyst.

Ny abonnementsfunktion

Som en del af det nye initiativ har Google også lanceret et nyt program med titlen Subscribe with Google, som bl.a. inkluderer en ny funktion i søgemaskinen, der medfører, at artikler fra medier, som en given bruger abonnerer på, vil blive fremhævet i søgeresultater.

Derudover barsler selskabet med en anden funktion, der vil simplificere processen for brugere, der abonnerer på flere medier. Konkret vil en bruger blive i stand til at bruge sit Google-abonnement som en form for "single sign-on" i deres fulde abonnementsvifte, så de på den måde kan undgå at ramme betalingsmure på tjenester, de allerede abonnerer på.

Hvorvidt og hvornår funktionerne træder i kraft i Danmark bliver ikke oplyst. Partnerne i første omgang tæller store mediehuse som Financial Times, New York Times, Telegraph, Washington Post og Le Figaro, oplyser Wall Street Journal.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

TDC lavede norske frasalg i milliardklassen, medieforliget giver fortsat anledning til en historie eller to, og EU var en guldgrube af aktivitet på medieområdet i ugens løb. Kom med på rundtur til ugens vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere