MediaWatch

Facebook indgår flere musikaftaler

Efter sidste års aftale med Universal følger det sociale medie op med tre nye licensaftaler med musikere.

Foto: Ritzau Scanpix/Bax Lindhardt

Facebook har indgået tre nye musiklicensaftaler, som vil gøre det muligt for brugerne at uploade sange og musikvideoer. Det skriver Financial Times.

Aftalerne er indgået med den franske rettighedsgruppe Sacem, britiske Socan samt Wixen Music Publishing. De tre rettighedsgrupper står bl.a. bag kunstnerne Tom Petty, Neil Young og The Weeknd.

De nye aftaler vil gælde for videoer og indhold, der bliver lagt op på Facebook, Instagram, Messenger og Oculus, og derved risikerer brugerne af Facebooks tjenester ikke længere at få deres videoer fjernet på grund af manglende licens til musikken. I slutningen af 2017 indgik Facebook en lignende aftale med verdens største musikselskab, Universal Music Group, og markerede det første første samarbejde mellem et større musikselskab og Facebook.

Facebook betragter musik, hvor den helt store konkurrent er Googles Youtube, som et vigtigt element i at tiltrække og fastholde brugere på selskabets platforme.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs