MediaWatch

Analyse: Løgne spreder sig hurtigere end sandheden på Twitter

Et Twitter-studie på Massachusetts Institute of Technology (MIT) har blandt andet konkluderet, at der er 70 pct. større chance for, at en oplysning bliver retweetet, hvis den er løgn.

Foto: Soeren Stache/AP/Polfoto/Arkiv

Falske udsagn spreder sig hurtigere på Twitter og når ud til langt flere end sandheden.

Det skriver Politiken på baggrund af et nyt studie fra Massachusetts Institute of Technology (MIT). Et forskerhold her har analyseret, hvordan 126.000 sande og falske udsagn er blevet delt af mere end tre millioner brugere på det sociale medie Twitter i årene 2006-2017.

De fandt blandt andet, at der er 70 pct. større chance for, at en oplysning bliver retweetet, altså delt af en anden bruger, hvis den er løgn. Samtidig når falske oplysninger seks gange så hurtigt ud til 1.500 brugere som sandheden.

"Det er banebrydende, at der endelig er så tydelige tal for, at falske nyheder trives på sociale medier. Det må vække stor bekymring hos Twitter," siger Benjamin Rud Elberth, ekspert i sociale medier og ejer af Elberth Kommunikation.

Ifølge forskerne bag undersøgelsen er den mest sandsynlige årsag til, at løgnene så succesfulde på sociale medier, at falske nyheder ofte er mere chokerende og forargende end sandheden. Den forklaring er Benjamin Rud Elberth enig i.

Artiklen er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Politiken.

Facebook: Vi vil ikke afgøre, hvad der er sandt og falsk

Claus Hjort slår alarm over falske nyheder fra Rusland 

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs