MediaWatch

Medie: Google tager hver fjerde svenske annoncekrone

Teknologikoncernen havde ifølge svensk medies beregninger en omsætning på 9 mia. svenske kr. i 2017, og det betyder, at Google sidder på en stor del af det samlede annoncemarked i Sverige.

/ritzau/AP/Marcio Jose Sanchez
Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Marcio Jose Sanchez

Google havde i 2017 indtægter i Sverige for 9 mia. svenske kr. Det mener svenske Breakit at have beregnet sig frem til på baggrund af tal fra analyseinstituttet IRM.

Det betyder, at Google sad på en fjerdedel af det svenske annoncemarked sidste år, hvis man sammenholder med, at hele det svenske annoncemarked i 2017 ifølge analyseinstituttet IRM beløb til 37,7 mia. svenske kr.

Googles annonceomsætning er baseret på, at de svenske annoncører i 2017 brugte 10 mia. svenske kr. på søgeordsannoncering. En halv milliard går ifølge IRM til mediebureauer, og da Google sidder på 95 pct. af markedet, svarer det til, at 9 mia. svenske kr. ender i lommerne på det amerikanske selskab.

Kilder i branchen mener dog, at det tal kan være til det høje side og anslår Googles omsætning til omkring 7,5 mia. svenske kr., skriver Breakit.

Google har endnu ikke offentliggjort sit årsregnskab i Sverige. Ligesom det er tilfældet i Danmark, leverer Google i Sverige primært markedsføringsydelser for Google Ireland Limited samt forsknings- og udviklingsydelser til Google Inc., og derfor er omsætningen markant lavere, end hvad bl.a. Breakit og IRM beregner sig frem til.

Af samme årsag er selskabets skattebetaling i Sverige og Danmark også lav. I 2016 betalte Google 5,5 mio. svenske kr. i selskabsskat og 116,3 mio. svenske kr. i indbetalinger til sociale afgifter for de 191 svenske ansatte.

I 2016 omsatte Google i Danmark for 210 mio. kr. og landede et overskud før skat på 16,3 mio. Google Danmark bidrog med 4 mio. kr. i selskabsskat til den danske statskasse – en stigning fra 3,3 mio. kr. i 2015.

Forsiden lige nu

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere