MediaWatch

Iværksætters opskrift på nichesucces: Følg pengene

En simpel opskrift har succes på annoncemarkedet for medieiværksætter, som netop har solgt to nichemedier til Altinget.

Andreas Krog (i midten) som ordstyrer til en høring om nye kampfly i maj 2016. | Foto: /Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe

I sidste uge solgte Andreas Krog de to annoncedrevne nichemedier Nytkampfly.dk og Arktisnyt.dk til Altinget, og ifølge iværksætteren er det en simpel opskrift, der har banet vejen for, at han i årenes løb har formået at tiltrække annoncekroner til sine nichemedier, siger han til Journalisten.

"Følg pengene! Det er et godt gammeldags journalistisk trick," lyder rådet fra Andreas Krog, som samtidig råder andre med en iværksætterdrøm om et nichemedie til at tilsidesætte egne interesser.

I stedet skal man finde en niche, som dels er interessant at skrive om, dels har betalingsvillige aktører. Folkemødet på Bornholm er ifølge Andreas Krog et sted, hvor man kan se, hvilke brancher der bruger penge på bl.a. telte og public affairs-firmaer, som ifølge Andreas Krog er en god indikator for brancher med betalingsvillighed.

Andreas Krog etablerede i 2010 nyhedssitet Nytkampfly.dk. De første ni måneder fik han ingen løn, men derefter begyndte annoncekronerne stille og roligt at tikke ind. Siden hen købte han sig ind i nichemediet Check-in.dk, der dækker luftfartsbranchen, mens han senere oprettede Arktisnyt.dk.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs