MediaWatch

Dansk Erhverv fremlægger fire forslag til styrkelse af det private tv-marked

Forud for de kommende medieforhandlinger bør politikerne bl.a. pålægge DR i højere grad at samarbejde med det private marked, afgrænse streamingtjenesten DR TV og gøre DR's indhold tilgængeligt for private distributører ifølge ønskeliste fra Dansk Erhverv.

Jens Klarskov, adm. direktør i Dansk Erhverv. Foto: /ritzau/scanpix/Ida Marie Odgaard

Mens vi stadig venter på, at regeringen fremlægger sit udspil til de nært forestående medieforhandlinger, har interesseorganisationen Dansk Erhverv i dag fremlagt fire ønsker, som ifølge organisationen kan styrke den danske indholdsproduktion og ikke mindst det private tv-marked. Det fremgår af et debatindlæg i Berlingske.

"I Dansk Erhverv mener vi som mange andre, at alle, der tjener penge på dansk indhold, også bør finansiere dansk indhold. Målet er en teknologineutral lovgivning, hvor vi i dag slæber rundt på en analog lovgivning i en digital verden ved at regulere forskellige distributionskanaler forskelligt," lyder det fra Jens Klarskov, adm. direktør i Dansk Erhverv, i indlægget.

De fire konkrete forslag handler for det første om, at "DR i langt højere grad skal spille sammen med de kommercielle udbydere, som producerer og distribuerer medieindhold til danskerne," hvilket bl.a. skal udmøntes i, at public service-stationen skal forpligtes til at samarbejde og "have en åben og konstruktiv dialog" med kommercielle aktører.

Det andet forslag får ud på, at streamingtjenesten DR TV skal "afgrænses nøje og fokuseres på dansk indhold" for at sikre, at DR ikke fungerer som en konkurrent til det private marked.

Det tredje forslag går ud på, at DR bør stille programmer, der ikke længere er i brug, til rådighed for kommercielle distributører, som i forvejen leverer DR's kanaler i tv-pakkerne, mens det fjerde og sidste punkt drejer sig om Public Service Puljen, som Dansk Erhverv mener bør "mærkbart" øges. Dertil kommer, at producenter skal have bedre muligheder for at søge puljemidlerne, så det fremadrettet ikke kun er tv-stationer, der kan søge om støtte.

"Det vil åbne markedet for flere aktører og skabe øget konkurrence og i sidste ende bedre indhold til danskerne," skriver Jens Klarskov.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Der bliver rusket godt og grundigt op i DR's bestyrelse ved årsskiftet, og Bonnier Publications kommenterede i ugens løb den langtrukne forhandling om afskedigelser. Dét og meget mere i den ugentlige briefing fra begivenhedernes gang i mediebranchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere