MediaWatch

International storannoncør vil tvinge Google og Facebook til at tage ansvar

En af verdens største annoncører kaster sig ind i kampen for, at teknologikæmper tager større ansvar for dets indhold. Sker det ikke, vil selskabet skære i sine reklamebudgetter.

/ritzau/Scanpix/AP/Mark Lennihan
Foto: /ritzau/Scanpix/AP/Mark Lennihan

Unilever truer med at skære i reklamebudgettet til store internetplatforme som Google og Facebook, hvis teknologigiganterne bidrager til at "skabe splittelse", kultivere had og ikke formår at beskytte børn.

Det skriver Financial Times.

"Som en af verdens største annoncører kan vi ikke være tilstede i et miljø, hvor vores forbrugere ikke har tillid til det, de ser online," siger Keith Weed, Unilevers marketingsdirektør, til Financial Times.

Unilever, der blandt andet står bag sæben Dove og Hellmans mayonnaise, brugte 7,7 mia. dollar på marketing i 2017. Siden selskabet afviste et købstilbud fra Kraft Heinz, har Unilever forsøgt at nedbringe udgifterne til marketing markant.

I dag har Unilever halveret sine samarbejder med kreative bureauer, der udvikler reklame og kampagner til digitale medier.

"Forbrugere er ligeglade med verifikationer fra tredje parter. De er dog ikke ligeglade med bedrageri, falske nyheder og russisk indflydelse," siger Keith Weed ifølge avisen.

Unilever er ikke alene i kampen mod teknologigiganter, der ikke sorterer i indhold online. Procter & Gamble, der som det eneste selskab overgår Unilevers reklamebudget, er kommet med lignende trusler. Sidste år meddelte Procter & Gamble, at selskabet vil skære 100 mio. dollar i digital marketing.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny, stor spareplan i Jysk Fynske Medier, Dansk Folkeparti stiller kritiske spørgsmål til TV 2-salg og opsigtsvækkende reklamesag sender Dansk Reklame Film i rødt. Kom med på ugens rundtur til de vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere