Iværksætter: Politikerne bør indføre en Google-skat

Den danske medie- og kulturbranche har brug for en kulturel Marshall-plan for at holde hånden under medierne i en digital tidsalder, hvor en stadig større andel af annoncekronerne rykker fra avisernes spalter og over til internationale selskaber som Google og Facebook. Sådan lyder det fra Rune Bech, digital iværksætter og tidligere medlem af Public Service-Udvalget frem til 2017 samt tidligere mediechef for på TV 2, i en kronik i Jyllands-Posten.
Han efterlyser bl.a., at politikerne indfører momsfrihed på alle medie- og kulturaktiviteter, hvor det i dag kun er trykte medier, der går fri af moms, og at der bliver indført en såkaldt omsætningsskat på Googles aktiviteter i Danmark. Omsætningensskatten er gennem længere tid blevet diskuteret på EU-niveau, hvor flere lande, herblandt Frankrig og Tyskland, skubber på for at få mulighed for at beskatte tech-virksomhederne på deres salg om omsætning frem for overskud, som tilfældet er i dag.
"Beskat deres omsætning her i landet frem for deres overskud, som de snedigt, men endnu lovligt kører uden om danske kasser. Det er tid at tænke selskabsskat anderledes i den globale verden. Tag samtidig medie- og kulturordførerne fra de andre EU-lande i hånden, og sæt slagkraftige Margrethe Vestager og hendes kolleger til at eksekvere en Google-skat på 3-5 pct. af selskabets omsætning. Her er en værdig sag for EU, som netop kræver kræfter på tværs af landegrænser," skriver Rune Bech.
Indtægterne fra skatten bør efterfølgende gå til at etablere en ny Public Service Pulje, "der kan søges af alle, som vil skabe godt, dansk indhold", mener han, alt imens han slår til lyd for, at politikerne holder igen med deres ønske om at svinge sparekniven over DR.
"Selvfølgelig kan og skal DR fornys og udbyde endnu mere til uafhængige producenter, herunder dag- og fagbladene. Men der er stadig brug for muskler af DR-karat i den nye globale medievirkelighed," skriver han i Jyllands-Posten.