MediaWatch

Sociale medier behandler klager om indhold hurtigere

Facebook, Instagram, Twitter og YouTube er blevet hurtigere til at gennemgå anmeldelser om stødende indhold.

/ritzau/AP/Danny Moloshok
Foto: Scanpix Ritzau/AP/Danny Moloshok

Facebook, Twitter og Google's YouTube er blevet bedre til hurtigt at vurdere anmeldelser om stødende indhold på deres tjenester. Det viser nye tal fra EU.

Mere end to tredjedele af klager over indholdet på tjenesterne bliver nu gennemgået inden for 24 timer.

Det er en stigning fra maj 2017, hvor det kun var tilfældet i 51 pct. af tilfældene.

EU har presset firmaerne bag de sociale medier til at gøre mere for at bekæmpe ekstremistisk indhold og hadsk tale på deres platforme.

Firmaerne er før blevet truet med indgribende lovgivning, og det fik dem til at underskrive en aftale om et adfærdskodeks.

I maj 2016 aftalte Microsoft, Twitter, Facebook og Youtube således med EU, at de skulle gennemgå de fleste klager inden for 24 timer. Også mediet Instagram agter at tilslutte sig kodekset, oplyser EU-Kommissionen.

70 pct. af anmeldt indhold fjernes

Fredagens nye tal viser, at det i 81 pct. af tilfældene lykkes medierne at overholde 24-timers-fristen.

Samtidig bliver 70 pct. af det anmeldte indhold i gennemsnit fjernet. I maj sidste år lå det tal på 59,2 pct.

EU's justitskommissær, Vera Jourova, har sagt, at hun ikke stræber efter, at 100 pct. af det anmeldte indhold på medierne skal fjernes. Det vil være et angreb mod ytringsfriheden, er hendes vurdering.

Hun er heller ikke for den tyske lovgivning, hvor der gives bøder på op til 50 mio. euro (744 mio. kr.), hvis ikke indhold med hadsk tale fjernes fra de sociale medier.

Ifølge Jourova er det positivt, at de sociale medier er blevet bedre til at handle på anmeldelserne.

Det bekræfter billedet af, at lovgivning som den tyske, ikke er nødvendigt i EU lige nu, lyder det.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Ny pressechef i Venstre

Venstre skiller rollen som pressechef ud i en særskilt stilling op til det kommende folketingsvalg. Ny mand på posten kommer fra Danmarks Lærerforening og skal bl.a. stå i spidsen for presseindsatsen op til valget.

Ny webportal vil booste salget af den smalle litteratur

Den store omstilling: Mikrofest er navnet på en kommende online boghandel, som skal forsøge at øge salget af den smallere litteratur i Danmark. "Sitet skal ikke hjælpe til at fremme salget af flere krimier," lyder det fra én af stifterne.

Chefredaktør forlader Bold.dk

Efter otte år på posten som chefredaktør forlader Jesper Helmin Bold.dk til fordel for udenlandsk job. Adm. direktør håber at have afløser på plads hurtgt.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere