MediaWatch

Adform får teleselskaber på kundelisten

Ejerskab af data og øget indsigt i medieindkøb er hovedårsagerne til, at to teleselskaber har valgt at indgå kontrakt med Adform for få mere hånd i hanke med data og online annoncering - og på sigt hjemtage annonceindkøbet.

Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
Foto: /ritzau/Jens Dresling

Teleselskabet 3 og søsterselskabet Oister har valgt teknologivirksomheden Adforms platform til at håndtere deres annoncedata. Det skriver Adform i en pressemeddelelse.

Baggrunden for beslutningen er et ønske om at trække håndteringen af data mere in house og få større ejerskab af data og øget indsigt i det digitale medieindkøb.

"De 3 ting, der har stået højest på 3’s dagsorden, er at få ejerskab af vores data, opnå større indsigt i vores medieindkøb samt gøre det muligt for os at skabe langt mere effektiv og relevant kommunikation til eksisterende og kommende kunder," udtaler Frederik Scholten, marketingchef i 3, i meddelelsen, som tilføjer, at det er en klar fordel, at Adform er klar til EU's nye persondataforordning, der træder i kraft til maj og opstiller en række skrappere krav til håndtering og opbevaring af brugerdata.

Hos Adform oplever man, at data bliver vigtigere hos annoncørerne. Det er kontrakten med 3 og Oister et vidnesbyrd om, mener selskabet.

"Der er efterhånden ikke mange, der betvivler, at data i fremtiden bliver et stadig vigtigere aktiv for annoncørerne. Vi oplever en stigning i antallet af annoncører, der ønsker at indgå kontrakt direkte med sin teknologiudbyder, bl.a. for at sikre sig dataejerskab. Vi stolte over, at 3 og Oister har valgt at samle deres adtech hos os, og vi ser frem til, sammen med deres mediebureau, at se dem opnå den effekt, der kan komme ud af at integrere flere datakilder i kommunikationen på tværs af kanaler og devices," udtaler Claus Østerby, som er enterprise sales director hos Adform, i meddelelsen.

3 oplyser, at teleselskabet holder fast i, at et mediebureau eksekverer det digitale medieindkøb, men at ambitionen "inden for en overskuelige fremtid" er at hjemtage indkøbet.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere