MediaWatch

Adform får teleselskaber på kundelisten

Ejerskab af data og øget indsigt i medieindkøb er hovedårsagerne til, at to teleselskaber har valgt at indgå kontrakt med Adform for få mere hånd i hanke med data og online annoncering - og på sigt hjemtage annonceindkøbet.

Foto: /ritzau/Jens Dresling

Teleselskabet 3 og søsterselskabet Oister har valgt teknologivirksomheden Adforms platform til at håndtere deres annoncedata. Det skriver Adform i en pressemeddelelse.

Baggrunden for beslutningen er et ønske om at trække håndteringen af data mere in house og få større ejerskab af data og øget indsigt i det digitale medieindkøb.

"De 3 ting, der har stået højest på 3’s dagsorden, er at få ejerskab af vores data, opnå større indsigt i vores medieindkøb samt gøre det muligt for os at skabe langt mere effektiv og relevant kommunikation til eksisterende og kommende kunder," udtaler Frederik Scholten, marketingchef i 3, i meddelelsen, som tilføjer, at det er en klar fordel, at Adform er klar til EU's nye persondataforordning, der træder i kraft til maj og opstiller en række skrappere krav til håndtering og opbevaring af brugerdata.

Hos Adform oplever man, at data bliver vigtigere hos annoncørerne. Det er kontrakten med 3 og Oister et vidnesbyrd om, mener selskabet.

"Der er efterhånden ikke mange, der betvivler, at data i fremtiden bliver et stadig vigtigere aktiv for annoncørerne. Vi oplever en stigning i antallet af annoncører, der ønsker at indgå kontrakt direkte med sin teknologiudbyder, bl.a. for at sikre sig dataejerskab. Vi stolte over, at 3 og Oister har valgt at samle deres adtech hos os, og vi ser frem til, sammen med deres mediebureau, at se dem opnå den effekt, der kan komme ud af at integrere flere datakilder i kommunikationen på tværs af kanaler og devices," udtaler Claus Østerby, som er enterprise sales director hos Adform, i meddelelsen.

3 oplyser, at teleselskabet holder fast i, at et mediebureau eksekverer det digitale medieindkøb, men at ambitionen "inden for en overskuelige fremtid" er at hjemtage indkøbet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs