MediaWatch

Tysk mediekoncern køber svensk Youtube-netværk

Bonnier sælger sin aktiemajoritet i svensk Youtube-netværk United Screens til tysk mediekoncern, der har betalt næsten 100 mio. kr. for hele selskabet.

I over et år har det svenske Youtube-netværk United Screens været på jagt efter nye ejere, og nu kan selskabet indstille jagten. Det tyske selskab RTL Group, som er ejet af den tyske mediekoncern Bertelsmann, køber samtlige aktier i selskabet for 120 mio. svenske kr., svarende til 90,9 mio. kr. Det skriver Breakit.

Ifølge Breakit kan salgsprisen stige til op mod 200 mio. svenske kr., hvis visse vækstmål opnås.

"Jeg vil ikke sige mere, end at jeg er glad. Det er præcis den stærke mediespiller, vi har ledt efter, hvis man ser på vision og finansielle muskler. Vi omsætter for over 100 millioner og har over 50 medarbejdere, og skal vi fortsætte med at vokse, er det godt, at vi allierer os fuldt ud med en stabil partner," siger Malte Andreasson, grundlægger og adm. direktør i United Screens, til Breakit.

Styrker europæisk tilstedeværelse

Sælgerne af United Screens er Malte Andreasson, som sammen med medstifter Stina Bergfors ejede 23 pct. af aktierne, mens Bonniers investeringsarm Bonnier Growth Media sad på aktiemajoriteten med 47 pct. af aktierne. Resten af aktierne tilhørte salgschef Nicole Haman og Georg Herlitz, musikekspert og kreativ direktør.

RTL Group ejer i forvejen Youtube-netværket Divimove og Stylehaul, som er baseret i hhv. Berlin og Los Angeles.

"Købet af United Screens er et yderligere skridt i accelerationen af vores totale videostrategi, hvor United Screens styrker vores tilstedeværelse i Europa," udtaler RTL Groups adm. direktør, Bert Habets, som indtræder som bestyrelsesformand i United Screens.

Parterne har aftalt, at den nuværende ledelse anført af Malte Andreasson fortsætter på sine poster.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs