MediaWatch

Ny salgsenhed skal give JP/Politiken større bid af digitalt marked

Samlingen af det digitale bureausalg et sted skal give JP/Politikens Hus del i væksten på det digitale annoncemarked, hvor Facebook og Google dominerer. Omlægningen koster et par stillinger, men er ikke en spareøvelse, siger direktør.

JP/Politikens Hus vil have større andel i det voksende digitale annoncemarked i Danmark, så flere digitale annoncekroner flyder til koncernens nyhedsmedier.

Midlet er en ny, fælles salgsenhed, der er målrettet det digitale bureausalg for at koncentrere volumen og gøre det nemmere for de store annoncører og bureauer at købe digitalt ind på tværs af udgivelserne.

Det digitale annoncemarked er vokset år for år, og det gælder også i Danmark. Sidste år stod det for en omsætning på 6,7 mia. kr. eller halvdelen af det samlede danske annoncemarked. Det var en stigning på tre procentpoint, men væksten lander primært hos de to internationale techkoncerner Facebook og Google.

"Det er vores ambition at være med til at få den nationale pulje til at stige. Væksten er gået til Facebook og Google, der er de helt store annonce-slugere, men det er et markant andet og trygt annoncemiljø, vi kan tilbyde," siger driftsdirektør i JP/Politikens Hus, Dorthe Bjerregaard-Knudsen.

Hun uddyber, at skridtet ligger i forlængelse af det kvalitetsløfte, koncernen lancerede sidste år til markedet for at slå et slag for den vare, som de redaktionelle medier kan tilbyde over for f.eks. sociale medier.

"Vi ved, at den annoncekontekst, vi som publicistiske og redigerede medier tilbyder, skaber værdi for vores annoncører," siger hun og uddyber, at koncernen oplever, at annoncørerne i stigende grad er bekymret for risikoen for at optræde sammen med belastende indhold eller udokumenterede eller fordrejede informationer.

Det tema var særligt aktuelt sidste år, da en række store internationale annoncører trak deres kampagner fra Youtube efter eksempler på, at deres annoncer blev eksponeret på sider med ekstremistisk eller hadefuldt indhold.

Siger farvel til et par medarbejdere

Rent organisatorisk betyder omlægningen et par stillingsnedlæggelser.

"Der er desværre et par stykker, vi har sagt farvel til," siger Dorthe Bjerregaard Knudsen, der ikke vil uddybe nærmere hvilke stillinger, der er tale om.

Hun afviser dog, at omlægningen er sat i værk med besparelser for øje – eller at det vil ændre prispolitikken.

"Vi gør det her, fordi vi har lyttet til markedets behov, og fordi vi gerne vil organisere os, så vi har den bedste mulighed for at indfri det potentiale, der ligger i vores samlede position."

Dorthe Bjerregaard-Knudsen fremhæver, at JP/Politikens Hus samlet set har over 350 mio. sidevisninger på tværs af udgivelserne om måneden – ifølge de tal, koncernen offentliggjorde i efteråret, var det i oktober samlet 381 mio. og i november 369 mio. sidevisninger.

Langt de fleste af sidevisningerne ligger hos ekstrabladet.dk, der har omkring 300 mio. sidevisninger månedligt, men direktøren afviser, at der er tale om en øvelse, hvor Ekstra Bladet skal agere trækhest for de øvrige online medier.

"Det her er en samlet øvelse, der især kommer i forlængelse af, at vi har talt rigtig meget med kunderne ude på mediebureauerne og lyttet til deres behov. De vil gerne købe alle vores medier på en gang, og den her organisering sikrer, at de nu kan købe ind hos os på den mest smidige og effektive måde."

Stadig selvstændige forretninger

Samarbejdet gælder de medier, der har digitalt bureausalg – først og fremmest Ekstra Bladet, Politiken og Jyllands-Posten samt Finans. Det er både bannersalg og automatiseret salg for medierne, som nu bliver puljet.

Det direkte salg af f.eks. bannerannoncer til annoncører, som de enkelte medier også har til annoncører, der selv håndterer indkøbet, forbliver forankret i de enkelte forretningers salgsafdelinger.

Specialannoncer som de sexannoncer, der også er en del af Ekstra Bladets online forretning, er en særskilt vare, der håndteres særskilt af Ekstra Bladet, forklarer direktøren.

"Den type annoncer er slet ikke en del af det her," siger hun.

Er det her første skridt mod flere sammenlægninger – f.eks. af bladsalg?

"Det vil ikke give mening. Vi har selvstændige forretninger. Det, der giver mening her, er, at titlerne på det her specifikke område står sammen, fordi det er deres samlede position, de kan udnytte over for mediebureauerne og de store annoncører, og størrelse spiller en afgørende betydning i forhold til konkurrencesituationen."



Disclaimer: MediaWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder. Medarbejderne på MediaWatch og Watch Medier sidder på egen adresse og deltager ikke i orienterende medarbejdermøder i JP/Politikens Hus.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere