MediaWatch

Google føjer adblocker til Chrome-browser

Den varslede adblocker-funktion i Googles populære browser Chrome bliver nu indført. Annoncefilteret bliver standard fra midten af februar.

Foto: /ritzau/Jens Dresling

Efter længere tids rygter har Google nu sat dato for, hvornår selskabet føjer en adblocker-funktion til sin Chrome-browser, der også er blandt de mest benyttede browsere i både Danmark og USA. 15. februar bliver reklamefilteret gjort til standard i browseren på både desktop og mobil. Det skriver Medietrends på baggrund af en artikel på Venturebeat.

Formålet med den nye adblocker er, at bortfiltrere især popup-annoncer, annoncer, der optager hele skærmen, samt annoncer, som selv starter med lyd. Det er for at imødekomme standarderne i sammenslutningen Coalition for Better Ads, som Google tilsluttede sig i 2017, skriver Medietrends.

Hvis et website efter 15. februar overtræder koalitionens standarder, vil alle annoncer fremover blive fjernet af Chrome-browseren.

Af en specialrapport om adblockere, "Danskernes brug af adblocker", som Slots- og Kulturstyrelsen offentliggjorde i juni 2017, fremgår det, at en ud af tre danskere bruger den reklameblokerende software på sin computer. Halvdelen af danskerne har svaret, at de ikke bruger adblocker, mens knap hver femte ikke ved det. Brugen af adblockere er til gengæld markant lavere på mobiler og tablets. Kun 14,6 pct. af danskerne bruger adblocker på telefonen, mens 12,2 pct. har installeret softwaren for at undgå bannerannoncer på deres tablet.

Hvordan det nye filter vil påvirke danske medier og deres annoncering er uklart, da det ikke fremgår, hvor udbredt brugen af annonceformaterne, som går imod standarderne, er.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs