MediaWatch

Storbank: 40 pct. sandsynlighed for at Apple køber Netflix

Netflix er et oplagt opkøbsemne for Apple, der i kraft af ny amerikansk skattereform kan bringe den milliardformue, koncernen i dag har i udlandet, i spil til opkøb og investeringer, vurderer amerikansk storbank.

Foto: /ritzau/AP/Mark Lennihan

Der er 40 pct. sandsynlighed for, at Apple køber streamingtjenesten Netflix, vurderer analytikere fra den amerikanske storbank Citi, skriver Business Insider.

Citi-analytikerne begrunder vurderingen med, at den nye amerikanske skattereform giver Apple flere penge mellem hænderne, fordi det bl.a. er vedtaget, at amerikanske selskaber kan hjemtage formuer fra lande uden for USA uden et større skattesmæk. Apple har således 252 mia. dollars i kontanter i udlandet, og ifølge Citi-analytikerne er en tredjedel nok til at købe Netflix.

"Virksomheden har for mange kontanter - næsten 250 mia. dollars - som vokser med 50 mia. dollars om året. Det er et godt problem. Historisk har Apple undgået at hjemtage kontakter til USA for at undgå en høj beskatning. Skattereformen vil tillade Apple at bruge disse kontanter," skriver Citi-analytikerne.

Analysen fra banken blev lavet, inden Disneys køb af dele af 21st Century Fox. På daværende tidspunkt vurderede banken, at der var mellem 20 og 30 pct. sandsynlighed for, at Apple ville købe Disney.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs