MediaWatch

EU-kommissær Vestager går efter Google igen

Den danske EU-kommissær er begyndt at mødes med utilfredse konkurrenter, som fortsat er utilfreds med søgemaskinegiganten trods ændringer. 

Foto: /ritzau/AP/Virginia Mayo

Den globale søgemaskine Google har ændret sin visning af søgeresultater inden for shopping for at undgå flere kæmpestore dagbøder fra den danske EU-kommissær Margrethe Vestager. Dog er konkurrenterne ikke tilfredse med Googles løsning.

Det skriver Berlingske Business.

Samtidig med at Google har anket en bøde på 18 mia. dollar fra EU-Kommissionen har selskabet valgt at ændre i sine algoritmer.

"Jeg er begyndt at mødes med nogle af de selskaber, som ventede at få fordele af beslutningen, altså at de igen kunne blive fundet frem for at optræde i gennemsnit på side fire i et søgemønster. Og når jeg mødes med dem, hører jeg, at de ikke er glade for den måde, som Google implementerer det på. De er ikke tilfredse," siger Margrethe Vestager til Berslingske Business.

En af de utilfredse konkurrenter er blandt andet den britiske prissammenligningstjeneste Foundem, der i 2009 startede hele sagen, som kalder Googles ændringer for et "røgslør", der i virkeligheden ikke sikrer fair konkurrencevilkår.

Kommissæren har endnu ikke truffet en beslutning om, hvorvidt Googles ændringer adresserer problemet. Hvis konklusionen bliver, at Google fortsat skævvrider konkurrencen kan Vestager give daglige bøder på op til 5 pct. af den daglige globale omsætning i moderselskabet Alphabet.

I tredje kvartal af 2017 landede Alphabets omsætning på 300 mio. dollar. En dagbøde vil dermed lyde på 15 mio. dollar eller cirka 95 mio. danske kr.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs