MediaWatch

Altinget barsler med medie om politik til unge

Med millionstøtte fra Innovationspuljen som fundament går Altinget næste år i luften med et nyt politisk medie målrettet teenagere, der skal rykke den demokratiske samtale ud til de unge, siger chefredaktør.

Foto: Screenshot fra Altinget.dk

Altinget knopskyder næste år et nyt politisk medie, der skal bygge bro til en ny målgruppe for det politiske nichemedie, unge mellem 13 og 18 år. Det skriver Altinget selv.

Initiativet har ifølge chefredaktør Jakob Nielsen været undervejs i mere end et år og bliver nu rullet ud, efter Altinget netop har fået 2,9 mio. kr. til projektet fra Innovationspuljen.

"Vi har en ambition om at være det vigtigste forum for den demokratiske samtale i Danmark, og nu rykker vi samtalen ind i folkeskolens ældste klasser og ud på ungdomsuddannelserne," siger Altingets chefredaktør, Jakob Nielsen.

"Vores politiske ungdomsmedie kommer til at bruge helt andre virkemidler, men det vil være gennemsyret af Altingets kerneværdier, som er neutral journalistik med fokus på substans frem for personkonflikter og på overblik frem for nyhedsræs," siger Jakob Nielsen.

Det nye ungdomsmedie har ikke fået et navn endnu, men skal efter planen gå i luften i sommeren 2018. Indholdet vil blande journalistiske artikler med brugergenereret indhold og udkomme på de kanaler og platforme, som unge færdes på, såsom Facebook og Youtube, skriver Altinget.

Ankermand på mediet bliver projektchef Kristoffer Hequet, der tidligere har beskæftiget sig med politiske nyheder for unge. Derudover forventer Altinget, at der skal tilknyttes to-tre medarbejdere til det nye medie.

Ud over Altinget sendte Innovationspuljen også penge til et udviklingsprojekt, som Mediehuset Ingeniøren står bag, mens JP/Politikens medie for unge Format og et økonomiske medie NB-Økonomi fik millionstøtte til etablering.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs