MediaWatch

Blogmediet POV får nye ejere

I 2018 overgår ejerskabet af blogmediet POV International til en publicistisk forening efter hidtil at have været ejet af de tre stiftere bag mediet. Meldingen kommer umiddelbart efter, mediet er blevet tildelt mediestøtte.

Det digitale blogmedie Point of View International (POV) bliver 1. januar overdraget fra sine nuværende tre ejere, Signe Wenneberg, Morten Bay og Annegrethe Rasmussen, til en publicistisk forening. Det skriver Danske Medier på baggrund af et indlæg på POV.

Det betyder, at mediet efter nytår bliver medarbejderejet og -styret.

"Foreningen vil have en bestyrelse og en årlig generalforsamling, men vores redaktørgruppe vil fortsat være den, der styrer slagets gang og journalistikken. Bestyrelsen får til opgave at udvikle den langsigtede finansieringsopgave for mediet, for på sigt vil vi gerne kunne give vores redaktører og skribenter løn. Journalistik er et arbejde som så mange andre. Hverken finere eller ringere," skriver Annegrethe Rasmussen på POV International.

Meldingen kommer samtidig med, at mediet netop er blevet tildelt 310.000 kr. i innovationsstøtte til udvikling af det redaktionelle arbejde, et nyt brugervenligt design og en ny abonnementsmodel. Innovationspuljen er en del af mediestøtten og uddeler årligt 20 mio. kr. til etablering af nye medier og udviklingsprojekter hos eksisterende medier.

POV International rummer på nuværende tidspunkt 63 skribenter, grafikere, fotografer og programmører ifølge egne oplysninger. De har alle været ulønnet indtil nu, mens løbende udgifter er blevet dækket via læserdonationer, som er den forretningsmodel, POV International er bygget op omkring. Den nye abonnementsmodel, der er under udvikling, vil gøre det muligt at støtte mediet via Mobile Pay Subscriptions.

Format får største bidrag fra Innovationspuljen

Blogmediet POV nedsætter mediestøtte-udvalg 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs