MediaWatch

Blogmediet POV får nye ejere

I 2018 overgår ejerskabet af blogmediet POV International til en publicistisk forening efter hidtil at have været ejet af de tre stiftere bag mediet. Meldingen kommer umiddelbart efter, mediet er blevet tildelt mediestøtte.

Det digitale blogmedie Point of View International (POV) bliver 1. januar overdraget fra sine nuværende tre ejere, Signe Wenneberg, Morten Bay og Annegrethe Rasmussen, til en publicistisk forening. Det skriver Danske Medier på baggrund af et indlæg på POV.

Det betyder, at mediet efter nytår bliver medarbejderejet og -styret.

"Foreningen vil have en bestyrelse og en årlig generalforsamling, men vores redaktørgruppe vil fortsat være den, der styrer slagets gang og journalistikken. Bestyrelsen får til opgave at udvikle den langsigtede finansieringsopgave for mediet, for på sigt vil vi gerne kunne give vores redaktører og skribenter løn. Journalistik er et arbejde som så mange andre. Hverken finere eller ringere," skriver Annegrethe Rasmussen på POV International.

Meldingen kommer samtidig med, at mediet netop er blevet tildelt 310.000 kr. i innovationsstøtte til udvikling af det redaktionelle arbejde, et nyt brugervenligt design og en ny abonnementsmodel. Innovationspuljen er en del af mediestøtten og uddeler årligt 20 mio. kr. til etablering af nye medier og udviklingsprojekter hos eksisterende medier.

POV International rummer på nuværende tidspunkt 63 skribenter, grafikere, fotografer og programmører ifølge egne oplysninger. De har alle været ulønnet indtil nu, mens løbende udgifter er blevet dækket via læserdonationer, som er den forretningsmodel, POV International er bygget op omkring. Den nye abonnementsmodel, der er under udvikling, vil gøre det muligt at støtte mediet via Mobile Pay Subscriptions.

Format får største bidrag fra Innovationspuljen

Blogmediet POV nedsætter mediestøtte-udvalg 

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs