MediaWatch

Bureau: Mindst halvdelen af annoncekronerne går til Google og Facebook

Mindst halvdelen af de digitale annoncekroner i Danmark ender hos Facebook og Google i år, vurderer mediebureau. Globalt sidder de to giganter på en endnu større andel.

84 pct. af den globale omsætning på det digitale annoncemarked ender i Facebook og Googles kasser i år, hvis man ser bort fra Kina. Det vurderer mediebureauet GroupM, skriver Berlingske.

I Danmark er de to internationale giganters andel af det digitale annoncemarked ikke lige så stor – men deres tilstedeværelse er markant.

"Tendensen er den samme over hele verden, men tallet er ikke helt lige så højt i Danmark. Facebook og Google kommer i år til at sidde på mellem halvdelen og totredjedele af omsætningen på det digitale annoncemarked," siger Paw Saxgren, digital direktør og COO i den danske afdeling af GroupM, til Berlingske.

Paw Saxgren forstår dog godt, hvis de danske medier alligevel er bekymrede. For væksten på annoncemarkedet er især digital, og her er Facebook og Google dominerende, siger han. Det er især Facebook, der dominerer i Danmark og stjæler annoncekroner fra de klassiske medier, siger Paw Saxgren.

Forsiden lige nu

North Media vendte tilbage til overskud i 2017

Efter år med underskud blev udviklingen i North Media vendt i 2017, som kom ud af året med plus på bundlinjen. Selskabet forventer markante indtægtsstigninger i 2018, efter omlægningen hos Postnord har sendt nye kunder til selskabets distributionsgren.

Viaplay-chef forventer at overgå streamingmarkedet

Efter at have fremlagt tal, der viser, at Viaplay er vokset med 21 pct. i 2017, forventer Flemming Fjeldgaard, chef for Viaplay Danmark, at streamingtjenesten kan vokse mere end streamingmarkedet generelt. Det skal ske gennem investeringer i både produkt og indhold, fortæller han i et interview med MediaWatch.

Filmbranchen om S-forslag: Der skal mere til

Socialdemokratiet vil pålægge internationale streamingtjenester som Netflix, at de skal lægge mindst fem pct. af deres omsætning i produktion af dansk indhold. Det er ikke godt nok, lyder det fra film- og tv-branchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere