MediaWatch

Bureau: Mindst halvdelen af annoncekronerne går til Google og Facebook

Mindst halvdelen af de digitale annoncekroner i Danmark ender hos Facebook og Google i år, vurderer mediebureau. Globalt sidder de to giganter på en endnu større andel.

84 pct. af den globale omsætning på det digitale annoncemarked ender i Facebook og Googles kasser i år, hvis man ser bort fra Kina. Det vurderer mediebureauet GroupM, skriver Berlingske.

I Danmark er de to internationale giganters andel af det digitale annoncemarked ikke lige så stor – men deres tilstedeværelse er markant.

"Tendensen er den samme over hele verden, men tallet er ikke helt lige så højt i Danmark. Facebook og Google kommer i år til at sidde på mellem halvdelen og totredjedele af omsætningen på det digitale annoncemarked," siger Paw Saxgren, digital direktør og COO i den danske afdeling af GroupM, til Berlingske.

Paw Saxgren forstår dog godt, hvis de danske medier alligevel er bekymrede. For væksten på annoncemarkedet er især digital, og her er Facebook og Google dominerende, siger han. Det er især Facebook, der dominerer i Danmark og stjæler annoncekroner fra de klassiske medier, siger Paw Saxgren.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs