MediaWatch

Kommunalvalg gav boost til mediers nyhedssites

Altinget og flere regionale medier oplevede gedigen læserfremgang, da der tirsdag var kommunal- og regionsrådsvalg.

Foto: /ritzau/René Schütze

Da danskerne tirsdag gik til stemmeurnerne og valgte nye byråd og regionsråd, kunne en lang række nyhedsmedier notere sig en gedigen brugerfremgang. Det skriver Danske Medier på baggrund af tal fra Danske Medier Research og Dansk Online Index.

Tallene viser, hvor mange flere brugere der på valgdagen klikkede sig forbi en række mediers nyhedssites sammenlignet med den foregående tirsdag. Størst fremgang oplevede Randers Amtsavis, der hentede 18.627 daglige brugere - 143 pct. flere end den foregående tirsdag.

Også Altinget mere end fordoblede brugertallet. 167.424 brugere klikkede forbi det politiske nichemedie, og det var en fremgang på 118 pct. i forhold til den foregående tirsdag.

Store stigninger var der også til Lolland-Falsters Folketidende, Viborg Folkeblad, Sjællandske Medier og Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

TV 2 og DR havde begge i underkanten af 800.000 daglige brugere på valgdagen - en fremgang på hhv. 44 og 31 pct. sammenlignet med tirsdagen forinden. TV 2 oplyser, at der i alt var 1,235 mio. brugere på tværs af tv2.dk og TV 2's apps. Det er ifølge TV 2 det højeste tal nogensinde.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs