MediaWatch

Partier bruger Facebook-data til at målrette annoncer i valgkamp

Partier, der er kritiske over indsamling af data på nettet, bruger alligevel målrettede Facebook-annoncer.

Flere partier bruger private oplysninger indhentet af Facebook til at målrette deres annoncer op til kommunalvalget.

Det skriver Politiken torsdag.

Ved hjælp af Facebooks overvågning af, hvor brugerne bevæger sig, målretter politikkerne deres annoncer til de borgere, der bor i deres kommune.

Det sker på trods af, at flere af partierne er kritiske over for indsamling af persondata på internettet.

Et af partierne er Konservative, der blandt andet var modstander af daværende justitsminister Søren Pinds (V) ønske om at genindføre den såkaldte sessionslogning.

Alligevel mener partiets it-ordfører, Anders Johansson, at det er helt i orden, at for eksempel Konservative på Frederiksberg benytter sig af de oplysninger, som Facebook indsamler om danskerne, til at annoncere på Facebook.

Mere indgribende

Facebooks indsamling af persondata er langt mere indgribende end den indsamling af data, som V-regeringen ville genindføre, siger Jesper Lund, der er formand for It-Politisk Forening.

"De data, Facebook har liggende med lokationsregistrering er meget mere omfattende, meget mere præcise og dermed også mere indgribende end dem, som teleselskaberne registrerede på statens vegne," siger Jesper Lund.

Anders Johansson mener ikke, at partiet har et forklaringsproblem, når man er imod sessionslogning, men køber målrettede annoncer på Facebook.

"Så længe, det er inden for lovens rammer, og man selv har givet et oplyst tilsagn om det, så er det jo lige så vel, som at alle andre virksomheder markedsfører sig, at så har politiske partier også den mulighed," siger han.

Også SF er kritiske over for indsamling af persondata på internettet, selv om partiet selv bruger de private oplysninger i deres valgkamp.

Partiets it-ordfører, Lisbeth Bech Poulsen, forsvarer det med, at man i sidste ende må "bruge de oplysninger, som folk siger ja til at dele".

/ritzau/

Forsiden lige nu

North Media vendte tilbage til overskud i 2017

Efter år med underskud blev udviklingen i North Media vendt i 2017, som kom ud af året med plus på bundlinjen. Selskabet forventer markante indtægtsstigninger i 2018, efter omlægningen hos Postnord har sendt nye kunder til selskabets distributionsgren.

Viaplay-chef forventer at overgå streamingmarkedet

Efter at have fremlagt tal, der viser, at Viaplay er vokset med 21 pct. i 2017, forventer Flemming Fjeldgaard, chef for Viaplay Danmark, at streamingtjenesten kan vokse mere end streamingmarkedet generelt. Det skal ske gennem investeringer i både produkt og indhold, fortæller han i et interview med MediaWatch.

Filmbranchen om S-forslag: Der skal mere til

Socialdemokratiet vil pålægge internationale streamingtjenester som Netflix, at de skal lægge mindst fem pct. af deres omsætning i produktion af dansk indhold. Det er ikke godt nok, lyder det fra film- og tv-branchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere