MediaWatch

Undersøgelse: Annoncører skal se kritisk på digitale medier

Det kan betale sig for annoncører at se bort fra den digitale hype og flytte annoncekroner til print og radio, lyder det fra analysevirksomhed.

Foto: Colourbox

Annoncører kan med fordel flytte annoncekroner fra digitale aktiviteter til print og radio for på den måde at øge den medieskabte profit.

Sådan lyder det i en undersøgelse, De Lokale Ugeaviser har bestilt, fra analysevirksomheden Data Intelligence, som er et datterselskab i GroupM.

"Det kan godt betale sig for annoncører at se bort fra den digitale hype og rette et kritisk blik på balancen mellem digital og andre medier," siger Jesper Dam Nielsen, direktør og partner i Data Intelligence, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen ser på afkastet på tværs af alle medier af annoncering og viser, at annoncører kan hæve den medieskabte profit, hvis de omallokerer penge fra digitale aktiviteter, især display, til print og radio. Ifølge Data Intelligence ender annoncører nemlig ofte med at ramme meget smalt og meget dyrt, når de annoncerer i digitale medier.

Derfor bør annoncører i gennemsnit ikke allokere mere end 20-40 pct. af budgettet til digitale aktiviteter, hvis målsætningen er at maximere både ROI og afkast.

Data Intelligences beregninger tager udgangspunkt i 2015 og 2016 og er baseret på selskabets egen ROI-database.

Forsiden lige nu

North Media vendte tilbage til overskud i 2017

Efter år med underskud blev udviklingen i North Media vendt i 2017, som kom ud af året med plus på bundlinjen. Selskabet forventer markante indtægtsstigninger i 2018, efter omlægningen hos Postnord har sendt nye kunder til selskabets distributionsgren.

Viaplay-chef forventer at overgå streamingmarkedet

Efter at have fremlagt tal, der viser, at Viaplay er vokset med 21 pct. i 2017, forventer Flemming Fjeldgaard, chef for Viaplay Danmark, at streamingtjenesten kan vokse mere end streamingmarkedet generelt. Det skal ske gennem investeringer i både produkt og indhold, fortæller han i et interview med MediaWatch.

Filmbranchen om S-forslag: Der skal mere til

Socialdemokratiet vil pålægge internationale streamingtjenester som Netflix, at de skal lægge mindst fem pct. af deres omsætning i produktion af dansk indhold. Det er ikke godt nok, lyder det fra film- og tv-branchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere