MediaWatch

Undersøgelse: Annoncører skal se kritisk på digitale medier

Det kan betale sig for annoncører at se bort fra den digitale hype og flytte annoncekroner til print og radio, lyder det fra analysevirksomhed.

Foto: Colourbox

Annoncører kan med fordel flytte annoncekroner fra digitale aktiviteter til print og radio for på den måde at øge den medieskabte profit.

Sådan lyder det i en undersøgelse, De Lokale Ugeaviser har bestilt, fra analysevirksomheden Data Intelligence, som er et datterselskab i GroupM.

"Det kan godt betale sig for annoncører at se bort fra den digitale hype og rette et kritisk blik på balancen mellem digital og andre medier," siger Jesper Dam Nielsen, direktør og partner i Data Intelligence, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen ser på afkastet på tværs af alle medier af annoncering og viser, at annoncører kan hæve den medieskabte profit, hvis de omallokerer penge fra digitale aktiviteter, især display, til print og radio. Ifølge Data Intelligence ender annoncører nemlig ofte med at ramme meget smalt og meget dyrt, når de annoncerer i digitale medier.

Derfor bør annoncører i gennemsnit ikke allokere mere end 20-40 pct. af budgettet til digitale aktiviteter, hvis målsætningen er at maximere både ROI og afkast.

Data Intelligences beregninger tager udgangspunkt i 2015 og 2016 og er baseret på selskabets egen ROI-database.

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs