MediaWatch

Politikens Lokalaviser laver aftale med ny billedtjeneste

Billedplatformen Byrd, som vil formidle salg af billeder og videoer for både amatører og professionelle fotografer, lander sin første kunde i form af Politikens Lokalaviser.

PR/Byrd
De tre stiftere af Byrd, Mikkel Westphal Stephensen, Morten Stephensen og Christian Nicolai Thiesen. Foto: PR/Byrd

Læsere af Politikens Lokalaviser kan se frem til at få billeder i avisen leveret via den nystartede billedtjeneste Byrd. Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.

Byrd er en platform, hvor alle og enhver kan uploade billeder eller videoer af aktuelle begivenheder. Billederne bliver efterfølgende verificeret, og medier kan så købe indholdet af fotograferne via Byrd. Politikens Lokalaviser er platformens første kunde.

"Vi ser Byrd som et godt værktøj til at få engageret vores brugere. Det er næsten altid lokale, der er først på pletten og opdager historien. Hvis de nemt kan dele deres oplevelser med os og samtidig kan tjene lidt penge på det, så kan der komme rigtig meget god journalistik ud af det," udtaler Claus Wessel Krogh, chefredaktør for Politikens Lokalaviser, i pressemeddelelsen.

I første omgang gælder samarbejdet for Politikens Lokalavisers udgivelser i og omkring de større danske byer, mens flere efter planen vil komme til i takt med, at Byrd udvider brugerskaren.

Parterne ønsker ikke at oplyse nærmere om de økonomiske detaljer i aftalen.

Tjener penge pr. solgt billede

Et billede hos Byrd koster 25 euro, svarende til 186 kr. - en video det dobbelte. Fotografen får 60 pct. af beløbet, mens forretningsmodellen for Byrd er at indkassere de resterende 40 pct.

Fotografen kan også vælge at sælge billedet eksklusivt til et enkelt medie og bestemmer i det scenarie selv prisen. Byrd modtager 20 pct. af købsprisen ved et eksklusivt salg. Derudover arbejder Byrd med at lande abonnementsaftaler med medier.

"Vi er enormt glade for at få Politikens Lokalaviser som samarbejdspartner. Tilstedeværelse og brugerinddragelse er hjørnesten i både vores og deres tilgang til journalistik," udtaler Mikkel Westphal Stephensen, medstifter af Byrd, i pressemeddelelsen.

Bag Byrd står brødrene Mikkel og Morten Stephensen og Christian Nicolai Thiesen. Blandt andre Anders Thorgaard, direktør for De Forenede Dampvaskerier, og Niels Otto Thiesen, medstifter af Truspilot, har investeret i billedplatformen.

Forsiden lige nu

Top 20: EM-håndbold overhalede juleføljeton

Efter en premiereuge øverst på listen måtte DR's julekalender overgive førstepladsen til håndboldslandholdet, viser sidste uges top 20. Samlet set trak DR's juleføljeton dog flest til i ugens løb. Ny miniserie fra TV 2 er næsten røget helt ud af listen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere