MediaWatch

Aller går i markedet med nyt mandemagasin

Tidligere chefredaktør for Euroman skal stå i spidsen for et nyt gratismagasin til mænd, der kommer på gaden til efteråret og udgives i regi af Elle.

Foto: PR/Aller

Under navnet ”Dossier” lancerer Aller til efteråret et nyt gratis mandemagasin. Magasinet skal efter planen udkomme i et oplag på 50.000 halvårligt og får Euromans tidligere chefredaktør Kasper Steenbach i spidsen. Det skriver Aller i en pressemeddelelse.

Det kommende mandemagasin bliver annoncefinansieret og en del af modemagasinet Elles portefølje og univers, der i forvejen tæller modemagasinet Elle og boligmagasinet Elle Decoration.

“Vi har længe haft lyst til at lave et lækkert magasin til Elle-kvindens kæreste, brødre, venner og far og imødekomme den efterspørgsel, vi oplever hos både danske og internationale annoncører efter en stærk mandeudgivelse. Samtidig er vi meget bevidste om, at mandemagasinet er en svær størrelse, da mænd ikke køber og forbruger magasinstof på samme måde som kvindemålgruppen,” siger chefredaktør på Elle Cecilie Ingdal i pressemeddelelsen.

Kommer ud med Elle

Dossier vil udkomme i tabloidformat, og mandemagasinet bliver distribueret sammen med Elle samt på udvalgte steder som Københavns Lufthavn, hvor magasinets målgruppe formodes at opholde sig.

“I udviklingen af Dossier har vi derfor gentænkt både format, distributionsmodel og det redaktionelle snit i forhold til både nuværende og tidligere mandemagasiner på det danske marked. Med tabloidformatet får vi en ’look and feel’-oplevelse, der har paralleller til avisernes weekendtillæg – bare mere lækkert – mens distributionsmodellen sikrer, at vi når en stor målgruppe,” siger Cecilie Ingdal i meddelelsen.

Kasper Steenbach, der forlod posten som chefredaktør på Euroman sidste efterår efter uenighed om magasinets udvikling, bliver chefredaktør for Dossier, mens tidligere moderedaktør på Cover Man Mads Emil Grove Møller bliver moderedaktør. Ifølge Aller er inspirationen til det kommende magasin hentet hos bl.a. internationale magasiner som Monocle og Mr. Porter Journal.

Få mandemagasiner tilbage

Sidst Aller Media forsøgte sig med et blad til en rent mandlig målgruppe var med den dyre, ambitiøse satsning på ugebladet Fokus, der dog aldrig fik ben at gå på. Bladet blev lukket i starten af 2007 efter mindre end et år.

Markedet for mandemagasiner har været for nedadgående i de senere år, hvor titler som Arena, FHM, Cover Man og senest M! er lukket på print og har efterladt Euroman, som Egmont udgiver, alene tilbage. 

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs