MediaWatch

Her&Nu trækker forsideartikel tilbage

Egmonts kendisugeblad trækker ugens forsidehistorie om kongehuset tilbage, efter hovedkilde har afvist historien.

Foto: HOLGER BUNDGAARD/POLFOTO/ARKIV

Her&Nu trækker denne uges forsidehistorie, om at kronprins Frederik angiveligt skulle have været utro og besøgt en prostitueret, tilbage. Det skriver Ekstra Bladet.

Det kommer, efter historiens hovedkilde, sexolog Jakob Olrik, har taget afstand fra forsideartiklen og afvist, at historien skulle være sand. Han hævder, at ugebladet har fejlfortolket ham. Det har tvunget Her&Nu til at trække historien tilbage.

"Når hovedkilden trækker alt, hvad han har sagt tilbage, så er der jo ligesom ikke nogen historie. Og så kan vi ikke gøre andet end at trække historien tilbage," siger Erling Tind Larsen til Ekstra Bladet.

Allerede torsdag kunne Journalisten skrive, at ugebladet ifølge mediejuristen Vibeke Borberg fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole krænkede både lovgivning og de presseetiske regler med artiklen efter hendes vurdering.

"Min vurdering er, at artiklen både strider mod privatlivets fred, injuriereglerne og de presseetiske regler. Den lever hverken op til de etiske eller retlige standarder, vi normalt stiller for en afslørende historie. Artiklen er baseret på én kilde, der har sine oplysninger fra en anden anonym kilde," udtalte hun torsdag til Journalisten.

Det er anden gang på et halvt år, at ugebladet må trække en artikel om kongehuset tilbage, skriver Ekstra Bladet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs