Egmont nedlægger norsk fotoafdeling

Egmont Publishing i Norge skal ikke længere have sin egen fotoafdeling. Tre fotografer er derfor blevet prikket på skulderen med beskeden om, at de ikke skal fortsætte hos magasinudgiveren, skriver journalisten.no.
Nedlæggelsen af fotoafdelingen sker som et led i et forsøg på forbedre lønsomheden med et trecifret millionbeløb. I løbet af de næste to år er målet at øge lønsomheden med omkring 100 mio. norske kroner. Omkring halvdelen skal hentes gennem effektiviseringer, konkretiseret i strategiprogrammet ORO - "optimal redaktionel organisation".
"Medarbejderne i fotoafdelingen vil indgå i den igangværende personalemæssige proces, vi allerede er i gang med i ORO, og jeg vil naturligvis ikke kommentere de enkelte medarbejdere i denne proces," siger projektchef Kjersti Mo til journalisten.no.
Bruger freelancere og bureauer
Hun fortæller, at en overvægt af de billeder, som Egmont i dag bruger, allerede kommer udefra i form af freelancere eller billedbureauer. Behovet for egne fotografer mindskes desuden af, at mange journalister selv tager billeder, og at mange producenter har egne billedbanker, som Egmont også allerede i dag benytter sig flittigt af, siger hun.
ORO-programmet går også ud over journalisterne i huset. For at nå målsætningen om en forbedret lønsomhed har Egmont Publishing bla. besluttet at lægge en del af den journalistiske produktion ud af huset til freelancere. Det kan ramme 140 journalistjob.
Den danskejede koncern, der udgiver blade som Alt for damerne, Hjemmet og Euroman i Danmark, hører til hovedspillerne på det norske bladmarked.
Relaterede artikler:
Egmont lancerer digital magasin-buffet i Norge
For abonnenter
Egmont outsourcer journalister i Norge
For abonnenter