MediaWatch

Egmont nedlægger norsk fotoafdeling

Tre fotografer i Egmont Publishing i Norge har fået at vide, at der ikke er plads til dem, fordi magasinhuset nedlægger sin fotoafdeling som et led i en ny effektiviseringsstrategi.

Foto: HOLGER BUNDGAARD/POLFOTO/ARKIV

Egmont Publishing i Norge skal ikke længere have sin egen fotoafdeling. Tre fotografer er derfor blevet prikket på skulderen med beskeden om, at de ikke skal fortsætte hos magasinudgiveren, skriver journalisten.no.

Nedlæggelsen af fotoafdelingen sker som et led i et forsøg på forbedre lønsomheden med et trecifret millionbeløb. I løbet af de næste to år er målet at øge lønsomheden med omkring 100 mio. norske kroner. Omkring halvdelen skal hentes gennem effektiviseringer, konkretiseret i strategiprogrammet ORO - "optimal redaktionel organisation".

"Medarbejderne i fotoafdelingen vil indgå i den igangværende personalemæssige proces, vi allerede er i gang med i ORO, og jeg vil naturligvis ikke kommentere de enkelte medarbejdere i denne proces," siger projektchef Kjersti Mo til journalisten.no.

Bruger freelancere og bureauer

Hun fortæller, at en overvægt af de billeder, som Egmont i dag bruger, allerede kommer udefra i form af freelancere eller billedbureauer. Behovet for egne fotografer mindskes desuden af, at mange journalister selv tager billeder, og at mange producenter har egne billedbanker, som Egmont også allerede i dag benytter sig flittigt af, siger hun.

ORO-programmet går også ud over journalisterne i huset. For at nå målsætningen om en forbedret lønsomhed har Egmont Publishing bla. besluttet at lægge en del af den journalistiske produktion ud af huset til freelancere. Det kan ramme 140 journalistjob.

Den danskejede koncern, der udgiver blade som Alt for damerne, Hjemmet og Euroman i Danmark, hører til hovedspillerne på det norske bladmarked.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs