MediaWatch

Egmont nedlægger norsk fotoafdeling

Tre fotografer i Egmont Publishing i Norge har fået at vide, at der ikke er plads til dem, fordi magasinhuset nedlægger sin fotoafdeling som et led i en ny effektiviseringsstrategi.

Foto: HOLGER BUNDGAARD/POLFOTO/ARKIV

Egmont Publishing i Norge skal ikke længere have sin egen fotoafdeling. Tre fotografer er derfor blevet prikket på skulderen med beskeden om, at de ikke skal fortsætte hos magasinudgiveren, skriver journalisten.no.

Nedlæggelsen af fotoafdelingen sker som et led i et forsøg på forbedre lønsomheden med et trecifret millionbeløb. I løbet af de næste to år er målet at øge lønsomheden med omkring 100 mio. norske kroner. Omkring halvdelen skal hentes gennem effektiviseringer, konkretiseret i strategiprogrammet ORO - "optimal redaktionel organisation".

"Medarbejderne i fotoafdelingen vil indgå i den igangværende personalemæssige proces, vi allerede er i gang med i ORO, og jeg vil naturligvis ikke kommentere de enkelte medarbejdere i denne proces," siger projektchef Kjersti Mo til journalisten.no.

Bruger freelancere og bureauer

Hun fortæller, at en overvægt af de billeder, som Egmont i dag bruger, allerede kommer udefra i form af freelancere eller billedbureauer. Behovet for egne fotografer mindskes desuden af, at mange journalister selv tager billeder, og at mange producenter har egne billedbanker, som Egmont også allerede i dag benytter sig flittigt af, siger hun.

ORO-programmet går også ud over journalisterne i huset. For at nå målsætningen om en forbedret lønsomhed har Egmont Publishing bla. besluttet at lægge en del af den journalistiske produktion ud af huset til freelancere. Det kan ramme 140 journalistjob.

Den danskejede koncern, der udgiver blade som Alt for damerne, Hjemmet og Euroman i Danmark, hører til hovedspillerne på det norske bladmarked.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs