MediaWatch

”Svært at hæve prisen på ugeblade”

Det er svært at hæve priserne på ugeblade, og den digitale strategi skal ikke jage omsætning. Aller Media skal finde andre knapper at skrue på i 2013, siger adm. direktør Pål Thore Krosby.

Det er fem år siden, at Danmarks største bladhus har set omsætningen vokse. Og det er hverken kerneforretningen ugeblade eller Aller Medias digitale medier, der skal hæve omsætningen fremover.

Danske Aller Medias regnskab viste sidste uge, at nettoomsætningen landede på 1,2 mia. kr. – ca. 100 mio. kr lavere end 07/08. Og den udvikling skal vendes.

Allers adm. direktør Pål Thore Krosby er tilfreds med driftsregnskabet, der gav et overskud på 52 mio. kr (EBIT). Men omsætningen skal stige.

"Det er umuligt for en virksomhed - det gælder både os og andre - at blive ved med at spare sig til overskud. Vi justerer løbende vores omkostninger, men vores strategi - Safari strategien, er først og fremmest en strategi med fokus på at udvikle vores forretning og gennem investeringer at øge omsætningen," siger han.

Aller lancerede i sommer mediehusets såkaldte Safari-strategi, der skal skrue op for antallet af nye forretningsidéer og desuden sende Aller Medie på opkøb i udkanten af mediebranchen.

Endnu er der dog ikke blevet offentliggjort handler, og der er radiotavshed om, hvilke opkøb koncernen kunne være interesseret i.

Pål Thore Krosby har dog tidligere sagt til MediaWatch, at han forventer, at 2013 byder på investeringer.

Afventer avisernes betalingsmure
Et af målene med Safari-strategien er at vriste Aller Media lidt fri af print-forretningen, der lige nu udgør langt størstedelen af omsætningen.

De digitale mediers andel af omsætningen ligger dog stille. Generelt i Aller-koncernen, hvor danske Aller Media er et datterselskab, udgør digitale medier 4 pct. af omsætningen. Tallet har ikke ændret sig i tre år. Det afspejler også nogenlunde den danske forretning, siger Pål Thore Krosby.

Aller meldte i efteråret ud, at huset arbejder seriøst med betalingsmodeller for de digitale medier. Men det er ikke her slaget for øget omsætning skal udkæmpes. I al fald ikke i 2013.

"På kort sigt handler vores digitale strategi ikke først og frem om at øge omsætningen, men om at forbedre lønsomheden og udnytte vores stærke position overfor vores læsere. Vi undersøger løbende de forskellige forretningsområder for at finde ud af, præcist hvor det kan betale sig at investere i den digitale udvikling,"siger Pål Thore Krosby.

"Vi kommer til at udrette mere i 2013, samtidigt holder vi øje med dagbladene. Det er vældig interessant at se, hvor stor betalingsvilligheden er," siger han.

Ugebladspriserne er tunge at rokke
Det danske ugebladsmarked faldt 8 pct. målt på oplag fra sommeren 2011 til sommeren 2012. Allers traditionelle guldæg, ’Billedbladet’ og ’Se og Hør’ faldt begge over 10 pct.

Og det bliver stadig vanskeligere at kompensere for oplagstabet ved at give priserne et nøk op, siger Pål Thore Krosby:

"Man skal være varsom med prisudviklingen. Prisfølsomheden bliver stadig større blandt medieforbrugerne, der har adgang til så meget gratis underholdning i medierne. Vi har p.t. ikke konkrete planer om at hæve priserne, men det betyder ikke, at vi absolut ikke kommer til at gøre det. Det er noget vi jævnligt vurderer."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere