MediaWatch

Specialmedier: Mediestøtteaftale giver ro

Grundlæggende godt, at der er indgået en aftale om mediestøtten de kommende år - men ejerskabskriteriet dumper, siger Danske Specialmedier.

Efter mange års tilløb blev der i dag indgået en aftale mellem regeringen og Enhedslisten om en ny mediestøtte, der skal indfases over de næste tre år fra 2014. Og aftalen er i sig selv noget af det mest positive ved den nyhed, lyder reaktionen fra Danske Specialmediers direktør, Christian Kierkegaard.

"Det skaber klarhed, at der er lavet en aftale, så medierne bedre kan disponere," siger Christian Kierkegaard, der som repræsentant for netmedier som Altinget.dk og Avisen.dk ikke mindst hæfter sig ved, at mediestøttedøren nu endelig åbnes for netmedier:

"Det er positivt, at aftalen sikrer ligestilling mellem platformene, så de fritstående netmedier kan få støtte både med produktionsstøtten og i den pulje, der afsættes til de fritstående netmedier," siger Christian Kirkegaard med henvisning til supplementspuljen på 6 mio. kr. årligt, der er målrettet netmedierne.

Mundvigene ryger dog nedad, når det gælder andre dele af aftalen, der berører medietyper som fagblade og foreningsblade, som Danske Specialmedier også repræsenterer.

"Det er problematisk, at man laver et ejerskabskiriterium, der gør, at man ikke kan støtte efter indhold, men efter ejer. Det er med til at begrænse mangfoldigheden i debatten - uden sådan et kriterium ville en bredere kreds af synspunkter kunne komme frem," siger Christian Kierkegaard, der ikke mindst har Ingeniøren i tankerne, der står til at miste støtten, fordi titlen er ejet af arbejdsgiverorganisationen Ingeniørforeningen.

"Ingeniøren er høj grad et eksempel på et medier, der bidrager til samfundsdebatten, og det er dybt problematisk, at man indfører et kriterium, der fjerner det," siger han.

Derudover er han glad for, at portostøtte til foreningsbladene, der stod til at forsvinde helt, bevares, men dog halveres.

"Det er godt, at man bevarer puljen til ideelle blade, fordi en stor del af modtagergruppen i høj grad stadig ikke parate til at gå ud i den digitale verden, og det skal man tage højde for. Oplægget er bedre i den forstand - og så må udvikllingen vise om 20 mio. er tilstrækkeligt," siger Christian Kierkegaard, der trods glæden over at aftalen giver ro, gerne havde set et bredere forlig.

"Det er beklageligt, at det er et smalt forlig, fordi det er vigtigt for alle medier at vide, hvordan de kan disponere over længere tid, når det gælder noget så stort som mediestøtte."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere