MediaWatch

Magasinet Lederne: Vi sparer 30 pct. på udlicitering

Organisationen Lederne har skåret udgifterne til sit fagblad med en tredjedel, efter det blev udliciteret for halvandet år siden, siger magasinets chefredaktør.

Der har været en klar økonomisk gevinst i at flytte produktionen af medlemsmagasinet ud i byen og udskifte de faste journalister med freelancere. Det siger interesseorganisationen Ledernes direktør Torkild Justesen, der også er chefredaktør for magasinet Lederne. 

Organisationen valgte i april sidste år at udlicitere medlemsbladet til Aller Client Publishing - Aller Medias bureau, der laver kunde- og gratismagasiner for blandt andre Hjerteforeningen og Silvan. 

"Det har været muligt for os at gøre det 30 pct. billigere - måske 35 pct.," siger Torkild Justesen.

"Økonomisk er fordelen ved udlicitering jo først og fremmest, at man får en fast udgift. Man får styr på sine omkostninger og ved præcist, hvad man har at gøre med per udgivelse. Der er ingen overraskelser, ingen feriehensyn - hele den planlægningsdimension er taget væk," siger han.

Ikke en fordel for alle
Men udlicitering er ikke en a-nøgle til besparelser for alle magasinudgivere, understreger chefredaktøren. Man skal se på den samlede økonomis sammensætning og på magasinets overordnede mission.  

Lederne var førhen det, man groft kan kalde et traditionelt fagmagasin produceret i organisationen med en redaktionschef, to journalister og en praktikant. I årene op til udliciteringen var antallet af udgivelser gradvist reduceret til seks årlige numre - og mere medlemskommunikation var flyttet over på web og digitale nyhedsbreve. 

I forbindelse med udliciteringen blev redaktionschef-stillingen nedlagt, mens de to journalister blev tilbudt jobs i kommunikationsafdelingen som led i en opgradering af den digitale medlemskommunikation. Groft sagt er tre stillinger plus en praktikant altså blevet vekslet til to. 

"Produktet er det samme"
Forbrugerrådets aktuelle udlicitering af Tænk til Benjamin Media har affødt en skepsis og diskussion omkring, hvorvidt bladet kan fastholde sin kritiske redaktionelle tilgang til forbrugerstof, når de faste journalister udskiftes med freelancere. 

For Lederne har udliciteringen ikke påvirket det redaktionelle produkt, siger Torsten Justesen. Han understreger, at Lederne har en anden rolle end eksempelvis Tænk - men at der stadig er krav om en klar redaktionel profil. 

"Vi udgiver ikke som sådan et magasin, der har til formål at være kritisk. Men vi skal sikre, at der er en klar ledelsesvinkel og -holdning i det, vi laver. Det kræver, at man finder nogen, der kan sætte sig ind i, hvad vi som organisation laver. Det er det vigtigste, og det Aller CP kunnet hjælpe os med," siger han. 

Har det slet ikke betydet noget, at I er gået fra at have faste fagjournalister, der kun beskæftigede sig med ledelsesstof, til at have freelancere, der skriver om mange forskellige ting?

"Der er selvfølgelig stor forskel på journalister, nogle er dygtige til at tænke sig ind på stofområdet, mens andre har vanskeligere ved det. Vi har et nogenlunde fast hold af freelance journalister nu, som har lært os at kende og oparbejdet et kildenetværk. Men det gør man ikke fra den ene dag til den anden. Man starter ud, og selvfølgelig kommer der nogle fejlskud. Men det er ikke meget anderledes, end skulle man ansætte en ny person. Det er en læreproces," siger han.

Redaktøren sidder stadig i Lederne
Udover at skulle inspirere og opdatere medlemmerne, så har magasinet Lederne også en rolle som talerør for interesseorganisationen bag - en rolle som de fleste fag- og organisationsmedier uden frihedsbrev også officielt udspiller. Også på den front mener Torkild Justesen, at Lederne har kunnet fastholde sin rolle trods udliciteringen. 

Som chefredaktør for bladet har han stadig det sidste ord i forhold til, hvad der skal i spalterne. 

"Der er nogle dagsordener, vi gerne vil have frem. I december, når vi udgiver vores lønstatistik, vil vi for eksempel gerne tale løn. Sådan er der løbende nogle ting, der skal kobles op på det at drive en interesse-organisation. Jeg føler, at jeg har lige så meget snor i mit magasin," siger han. 

- JHT





 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs