MediaWatch

Global: Så kom "Netflix" til magasiner på Ipad

Så er den her: ”Netflix” til magasiner

Så er den her: ”Netflix” til magasiner
Godt nyt til læsere med hang til amerikanske magasiner: Nu kommer ”magasinernes netflix” Next Issue Media til Ipad. Sammenligningen med Netflix (abonnements-videotjenesten) er ikke helt præcis, men grundprincippet er det samme:for et månedligt abonnement (14,99 dollars) får man adgang til 39 app-versioner af magasiner og blade fra fem store udgivere: Hearst, Conde Nast, Meredith, News Corp. og Time Inc. Det er også muligt at købe enkelte titler eller begrænsede abonnementer i Next Issue Media, der blev lanceret til Android i april.

Med Ipad launchen adresserer Next Issue Media en ny stor gruppe forbrugere. Next Issue Medias CEO, Morgan Guenther siger til sitet TechChrunch, at målet er at skabe en “newsstand”-oplevelse, hvor man kan bladre i og købe mange forskellige titler uden at skulle åbne en ny app for hver enkelte titel.

GM måske på vej tilbage på Facebook
Den amerikanske storannoncør General Motors (GM) gav Facebook noget af en mavepuster i maj, da bilproducenten erklærede, at Facebook ikke havde tilstrækkelig effekt som annoncemedie - og at GM derfor ikke ville bruge annoncekronerne der mere. Meldingen gik verden rundt - kun få dage inden Facebooks børsintroduktion. Nu skriver Wall Street Journal imidlertid, at parterne er i gang med at nærme sig hinanden igen - det skulle flere møder mellem Facebook- og GM-topfolk vidne om. Bilproducenten brugte 10 mio. dollars på Facebook sidste år - men om der er nye annoncekroner på vej til Facebook melder historien ikke noget om.

Online udgiver køber printmagasin
Den amerikanske medievirksomhed Buzzmedia, der driver en række musik- og gossipsites har købt magasinudgiveren Spin Media. Det skriver New York Times. Magasinopkøbet er Buzzmedias andet i nyere tid - og skal bl.a. hjælpe med at trække flere topannoncører til husets online medier. Det nyerhvervede magasin, Spin, skal samtidig positioneres stærkere online - det interessante spørgsmål for branchen er hvorvidt printudgaven også skal bevares, skriver New York Times. Ifølge den nye ejer vil printmagasinet stadig spille en rolle, men hvilken er ikke fastlagt.

Disney sure på Kim Jung Un
Disney anklager Nordkoreas styre for at have brugt ikoner som Minnie Mouse, Peter Plys og Tigerdyret uden at have fået lov. Nordkoreas leder Kim Jung Un og en række generaler overværede en parade den 6. Juli i Nordkoreas hovedstad Pyongyang, hvor et band optrådte udklædte som Disney-karakterer og hvor filmklip fra Disney film blev vist i baggrunden. Det blev transmitteret af det statslige tv-selskab KRT.
Disney har udmeldt, at den ikke har givet tilladelse til brug af karaktererne, skriver Bloomberg.

 - JTH, LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs