Bonnier køber sig ind på spilmarkedet
Magasinhuset har netop købt sig ind i det Malmø-baserede spiludviklingsselskab Planeto AB og via svenskerne lanceret spillet 'Quizboard' i App Store. Lanceringen af spillet, der er målrettet samme målgrupper, som flere af Bonnier Publications titler henvender sig til, har været ”lovende”, fortæller Jens Henneberg, viceadm. direktør i Bonnier Publications. ”Det er baseret på idéen om, at spil kan være en fremtidig måde at formidle viden på,” siger han.
Socialt 'Trivial' online
Med lanceringen af et online-spil, følger Bonnier Publications samme trend som andre store magasinhuse, der også vil engagere læsere og forbrugere online. Blandt andet har Egmont Kids opkøbt Fusentasterne, et spilunivers til børn baseret på konceptet edutainment.
Bonniers Quizboard er et socialt spil på viden, en art Trivial Pusuit online, hvor spillerne skal svare på spørgsmål og bevæge sig igennem en spillebane. Som i det 'Scrabble'-inspirerede app-spil 'Wordfeud', der hærgede danskernes Iphones i efteråret og vinteren, kan man konkurrere med venner eller fremmede online.
Lanceres i flere lande
Spillet er blevet lanceret i en engelsk version, men Bonnier Publications har rettighederne til at lancere versioner på dansk, norsk, svensk og finsk. Og det gør de, efter planen, til efteråret. ”Det har vi store forventninger til. I stedet for journalistisk indhold, tilbyder vi et spilunivers, der kan formidle viden på en underholdende måde,” siger Jens Henneberg.
Spillet er gratis at downloade, men som ved Wordfeud kan spillerne købe opgraderede versioner for tre dollars. Forventningerne er, at det skal finansieres delvist af annoncer og delvist af, at spillerne opgraderer til de reklamefri versioner af spillet.
Mulighed for at købe flere aktier
Bonnier Publications har foreløbig købt en "forholdsvist lille andel" af aktierne i spilfirmaet Planeto AB, men har "mulighed for at købe flere", fortæller Jens Henneberg.
"Det er første gang, vi begiver os ud i den slags. Opbygning og lancering af spil er ikke en kompetence, vi har i huset, så vi har købt os til den viden hos Planeto, der har folk, som har arbejdet med det i ti år. Vi opfatter det som et samarbejde, hvor begge parter har noget at byde ind med," siger Jens Henneberg. - JHT