MediaWatch

Bureauer: Cover Man må ikke være Euroman-kopi

Det er dårligt nyt for dagbladene, men muligvis godt nyt for Euroman, at Malling Publications har lanceret Cover Man. Det mener to mediabureauer, som hilser det nye bidrag til markedet for livsstilsmagasiner til mænd velkomment.

Det er dårligt nyt for dagbladene, men muligvis godt nyt for Euroman, at Malling Publications har lanceret Cover Man.

Det mener to mediabureauer, som hilser det nye bidrag til markedet for livsstilsmagasiner til mænd velkomment.

“Vi har annoncører med i første udgave, fordi vi har tillid til, at Cover også kan lave et godt mandemagasin. Vi ser gerne en konkurrent eller et supplement til Euroman, som holder en vis stil og ikke nærmer sig M!, hvis drengerøvsprofil, positivt ment, ikke er så efterspurgt blandt vore annoncører,” lyder det fra Rasmus Møller, print director på Mediacom.

Egmonts Euroman og Bonnier/Benjamin Medias M! har begge har solidt fodfæste med et oplag/læsertal på henholdsvis 27.800/183.000 for Euroman og 41.000/244.000 for M!. Cover Man lægger ud med et oplag på 30.000.

Cover Man skal finde sin egen niche
Flere andre forsøg på mandetitler som FHM, Arena og Player kunne ikke løbe rundt. Men der bør være en niche for Cover Man - hvis ellers magasinet lægger sig et andet sted end Euroman, mener Tina Malmstrøm, head of print i IUM.

“Jeg håber, at Cover Man finder sin egen niche, som ikke er en Euroman-look a like, men lidt som Arena. Der mangler et alternativ til Euroman, for det er meget upscale og trendy. Cover Man skal stadig målrettes den modeinteresserede og urbane mand, men det må gerne være til ham, der er lidt mere almindelig, og som ikke går allerforrest med nye trends,” siger Tina Malmstrøm.

I et interview med MediaWatch uddyber Cover Man's chefredaktør Frederik Bjerregaard sine tanker om magasinets redaktionelle linje, der blandt andet går på, at det skal være løsningsorienteret.

IUM varsler pris-pres
Kan Cover Man tiltrække nye annoncører, eller skal de kæmpe med Euroman om mange af de samme?

“De to magasiner vil konkurrere om nogle af de samme annoncører, men nu er der mulighed for at lave en decideret herremedieplan for magasiner, derfor kan vi flytte nogle af pengene, vi lægger i dagbladenes tillæg, over på Cover Man og Euroman. De seneste par år har medieplaner til mænd nemlig taget udgangspunkt i dagbladene, fordi vi har ikke har haft nok printtitler til mænd, nu kommer det til at hænge bedre sammen,” siger Tina Malmstrøm.

Vil I nu presse annoncepriserne, fordi der er kommet en herretitel til?

“Det vil vi altid gøre, for der er jo et vist overlap mellem læserne, som giver en grad af dobbeltdækning. Derfor kommer der et prispres, og det forventer Euroman også, ellers bliver de grumt overrasket, men vi vil presse dem begge to. Det er jo det vi sidder her for,” siger Tina Malmstrøm og tilføjer om sine forventninger til styrkeforholdet mellem de to magasiner:

“Euroman har eksisteret længe og har en trofast læserskare, så de står stærkere i udgangspunktet. Cover Man er en udfordrer, men vi håber, at det vil bringe nye læsere til markedet.”

Cover Man bliver "forhåbentlig" månedsmagasin
Er det en fordel eller en ulempe, at Cover Man kun kommer hvert kvartal?

“Ser jeg på annoncørernes- og på læsernes behov, er det bedst med et månedsmagasin. Jeg forstår godt approachen med et kvartalsmagasin, når man lancerer et helt nyt magasin, men forhåbentlig kan det betale sig at lade det udkomme ti eller 12 gange årligt. Frekvens virker, for så husker læserne titlen bedre,” siger Tina Malmstrøm.

Magasinernes og ugebladens annonceomsætning var i februar samlet set syv pct. højere end i februar 2011, hvilket ikke kunne matche fremgangen i januar, der var på 22 pct., ifølge tal fra DRRB.

Læs også interviewet med Cover Man's chefredaktør Frederik Bjerregaard her.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Berlingske skipper papiraviser på helligdage - andre fastholder

Berlingske har skippet den trykte avis på helligdage, men andre vil fastholde printudgave viser MediaWatch-rundspørge. På længere sigt kan danske søndagsaviser på tryk dog være truede ifølge en medieforsker, fordi en stor del af indtægtsgrundlaget er forsvundet.

Tidligere EB-sportschef skifter ind hos Tipsbladet

Efter at være blevet opsagt som del af chefredaktør Henrik Qvortrups ændringer i Ekstra Bladets holdopstilling er avisens tidligere sportschef blevet en del af Tipsbladet som led i en digital oprustning.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs