MediaWatch

Landbrugsavisen skærer 4 stillinger

LandbrugsMedierne runder året af med nedskæringer for at sikre balance i næste års regnskab.

Annoncesalget har svigtet mere end forventet i 2011. Det er den direkte årsag til, at LandbrugsMedierne, der bl.a. udgiver den ugentlige Landbrugsavisen og en række fagmagasiner, netop har gennemført en sparerunde, der betyder farvel til fire medarbejdere. Tre redaktionelle stillinger og en administrativ er nedlagt - ud af cirka 50 stillinger i huset.

"Vi er hårdt ramt på annonceomsætningen, og det skyldes, at det erhverv, vi dækker, nemlig landbruget, står meget stille. Det er småt med investeringerne," siger Henrik Lisberg, direktør og chefredaktør i LandsbrugsMedierne, der er en del af organisationen Landbrug & Fødevarer.

LandbrugsMedierne gennemførte sidste år en større nedskæring af medarbejderstaben på 20 pct. for at tilpasse sig de styrtdykkende annonceindtægter, der har været en realitet, siden krisen ramte i efteråret 2008. Igennem de sidste tre år er annonceomsætningen faldet 30 pct., og i år er de dykket 15 pct. mere end budgetteret.

"Over halvdelen af vores indtægter kommer fra annoncesalget, så det er klart, det rammer os hårdt," siger Henrik Lisberg, der forklarer, at jobannoncering i modsætning til mange andre fagblade ikke spiller den store rolle for husets medier. Det er rubrik- og produktannoncer, der trækker læsset. Er annonceomsætningen vingeskudt, er direktøren til gengæld godt tilfreds med pengestrømmen i abonnementssalget på magasin- og avisdel.

Mindre underskud tegner sig
Besparelserne vil ifølge chefredaktøren ikke kunne ses på de udgivelser, som LandbrugsMedierne driver, og som tæller to aviser, syv fagmagasiner og fem websites.

"Det får ikke nogen konsekvenser for vores udgivelser eller udgivelsesfrekvensen. Men med de her tilpasninger er der udsigt til balance i regnskabet næste år," siger Henrik Lisberg.

Han forventer, at LandbrugsMedierne lige som sidste år vil komme ud med et mindre underskud i år. Forventningerne til næste år er beskedne - men der er dog budgetteret med en minimal vækst i annonceomsætningen, siger chefredaktøren.

Landbrugsavisen har et ugentligt oplag på 48.000, mens Land&Liv har et månedligt oplag på 95.100 ifølge mediehuset, der derudover udgiver fagmagasinerne Frøavleren, Hest/Equipage, Kvæg, Kødkvæg, Mark, Svin og TraktorTech. Digitalt består porteføljen af fem websites; Landbrugsavisen.dk, Landmand.dk, Mascus.dk (brugtmarked for maskiner og materiel), Traktortech.dk og Hest-online.dk.

- LR

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs