MediaWatch

Kendte siger nej til eksklusivaftaler

Se og hør betaler i princippet gerne op til flere millioner for eksklusivaftaler på celebre mediescoops af royal standard.

Se og hør betaler i princippet gerne op til flere millioner for eksklusivaftaler på celebre mediescoops af royal standard. Det siger chefredaktør Henrik Qvortrup til MediaWatch.

"Det beløb lagde vi gerne, hvis vi fik tilbudt rettighederne til Prins Joachims og Marie Cavalliers bryllup, men så god er verden nok ikke," tilføjer han.

OK Magazine har netop har indgået aftale på en million dollar for enerettighederne til historien, når Britney Spears lillesøster, Jamie Lynn Spears, føder sit barn. Men I Danmark er der langt mellem den type aftaler, selvom Henrik Qvortrup gerne betaler ved kasse et for solo-billeder.

"Billeder er det eneste vi kan være sikre på at have for os selv, der er copyright og de kan ikke gengives i andre blade," siger Henrik Qvortrup.

Det er årsagen til, at Se og hør er parat til at finde den store tegnebog frem for at sikre sig solohistorier med billeder til f.eks. kendte tv-værters bryllupper, ferierejser eller lignende.

"Når Se og hør udkommer torsdag, er vores store nyheder ofte allerede bragt i Ekstra Bladet og B.T. onsdag. Det skyldes, at bladet bliver trykt tirsdag og distribueret onsdag, hvilket gør det nemt for andre nyhedskilder at opstøve Se og hør før det udkommer," siger Henrik Qvortrup.

Derfor står Se og hør selv bag at sende bladet til aviserne onsdag.

"Se og hørs oplag har ikke meget gavn af, at formiddagsavisernes læsere ser, at Se og hør citeres for nogle historier. Først når der er billeder til og de kun kan ses i Se & hør oplever vi en markant oplagsstigning."

Da Se og hør var først med billeder af Alexandra og daværende kæreste Martin Jørgensen, betød det en oplagsstigning på ca. 25-30.000.

Men hvorfor indgås der ikke frivillige eksklusivaftaler mellem de kendte og gossipbladene, når nu det er lukrativt for begge parter?

"Eksklusivaftaler med de kendte fungerer fint for vores søsterblade i Norge og Finland, men i Danmark er de kendte ikke interesserede, når vi stikker følere ud," siger Henrik Qvortrup.

Han tilføjer, at det kan skyldes en hvis tilbageholdenhed hos de kendte med at sige ja til at give enerettighederne til deres bryllup, fordi de dermed ikke kan "pive" når pressen også er til stede ved deres skilsmisser. En årsag kan også være, at det ikke i Danmark anses for god tone blandt de kendte og endnu mindre de kongelige at sælge rettighederne til private begivenheder, mener Henrik Qvortrup.

Trods at Se og hør er kendt for at gå til de kendte på en mere kritisk og nærgående måde end tidligere, understreger Henrik Qvortrup, at en del af bladets strategi er at opbygge et godt forhold til de kendte.

"Det er ikke et mål, at de kendte skal opfatte mig som et dumt svin, men en god definition på en nyhed er, at nogen ikke ønsker den skal komme frem," siger han.

Desuden benytter Se og hør allerede tip-honorarer til kilder. Den forargelse det har affødt, forstår Henrik Qvortrup ikke, idet han fremhæver, at mange journalister bruger penge på kildepleje.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere