MediaWatch

Både blade og forlag mærker pres på papirmarked

Bl.a. på grund af coronakrisen er forbruget af papir faldet i Europa, hvilket har fået europæiske producenter til at lukke ned for papirproduktionen og derfor gjort vilkårerne for udgivere af blade og bøger vanskeligere.

Jesper Jungersen er ud voer direktør for Aller Tryk også vice president i den europæiske brancheforening Intergraf. | Foto: PR/Grakom

De tider, hvor man hurtigt kunne ændre en magasinudgivelse eller få trykt et større oplag af en ny bog, er blevet udfordret af coronakrisen, der har sænket forbrug og produktionskapacitet på tryksager og udløst lange leveringstider. Det skriver Journalisten.

Nedgangen i markedet har bl.a. fået SCA, som indtil februar var en af de største papirproducenter i Europa, til at slukke for produktionen til magasiner, og ifølge Aller Tryks adm. direktør, Jesper Jungersen, har det sendt Allers udgivelser ud i en presset situation.

"Det er meget alvorligt. Vi har et helt marked, hvor kunderne er vant til, at vi stiller op med stor fleksibilitet med hurtige ordrer og ændringer," siger Jesper Jungersen.

Gyldendals kommercielle direktør, Karen Bender, siger, at forlaget især er opmærksom på det kommende julesalg, hvor forlag traditionelt henter en stor del af deres årlige omsætning, som kan blive udfordret af ekstraordinært lang ventetid på ekstrabestilling af bøger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs