MediaWatch

Magasiner vandt flere læsere i 2019 mens ugeblade så tallene gå den modsatte vej

Fire ud af seks trykte udgivelsestyper inden for blad- og magasinproduktion nåede ud til flere læsere i 2019 end året før. Kun ugeblade og brancheblade gik tilbage, og fortsætter dermed udviklingen, der har skåret mere end hver tredje ugebladslæser fra siden 2010, viser rapport.

Aller Medias ugeblad "Se og Hør" er det ugeblad, der har mistet flest læsere siden 2010. 390.000 læsere er forduftet på ni år, svarende til et fald på 57 pct. Modsat positivt har læsertallene i 2019 udviklet sig for en stor del af branchen, heriblandt de trykte magasiner. Foto: Joachim Adrian/Ritzau Scanpix

Efter læsertallene for trykte ugeblade og magasiner er gået støt nedad siden 2010, vendte udviklingen for en del af markedet i 2019, hvor både magasiner, forenings- og organisationsblade samt gratismagasiner så fremgang. Det viser den seneste rapport om mediernes udvikling i 2019 fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Zoomer man ind på udviklingen, viser den, at 2,241 mio. personer sidste år købte et trykt magasin, hvilket er en stigning fra 2,193 mio. magasiner i 2018. Det svarer til en fremgang på knap 2,2 pct.

En tilsvarende stigning kunne ses hos forenings- og organisationsbladenes læsertal, der steg fra 2,067 til 2,116 mio., mens antallet af personer, der læste kunde- og gratismagasiner steg fra 864.000 til 926.000 læsere i 2019.

Udviklingen skal dog "udelukkende ses som en indikation", skriver Slots- og Kulturstyrelsen i rapporten, da ikke alle udgivelser er en del af målingen. Derudover fremgår det ikke af rapporten, hvordan magasinerne og ugebladenes indtjeningsniveau har udviklet sig, da den alene ser på udviklingen målt på antallet af læsere.

Adskillige års tilbagegang

Kun for ugebladene og branchebladene rullede læsertallene fortsat ned ad bakke - især for ugebladene, hvor antallet af læsere faldt med 65.000 til 1,485 mio. i 2019. Det svarer til en tilbagegang på godt 4 pct. Branchebladene faldt med 31.000 læsere til 241.000 i 2019, et fald på 11 pct.

"Den positive udvikling for flere af de trykte udgivelsestyper skal ses i lyset af, at de alle – bortset fra forenings- og organisationsbladene – siden 2010 har oplevet en markant nedgang i læsertallene. Fra 2010 til 2018 har både kunde- og gratismagasiner, købte magasiner, fagforeningsblade samt ugebladene således oplevet et tocifret procentvist fald i læsertal," skriver styrelsen i rapporten.

I perioden 2010 til 2018 er ugebladenes læsertal således faldet med 837.000 personer - svarende til et samlet fald på 35 pct. i løbet af de otte år.

Eksempelvis har Aller Medias populære ugeblad "Se og Hør" tabt 390.000 læsere sidste år i forhold til 2010. Det svarer til, at ugebladet har mistet 57 pct. af sine læsere på ni år, noterer Slots- og Kulturstyrelsen i sin rapport. Tilsvarende negativ har udviklingen været for Egmont Publishings konkurrent "Her og Nu", der har set et fald på 157.000 læsere, svarende til et fald på 51 pct. siden 2010.

Noget mindre er læserfrafaldet for de købte, trykte magasiner. Her er der samlet mistet 392.000 læsere fra 2010 til 2018, hvilket svarer til en tilbagegang på 15 pct. Kunde- og gratismagasinerne er faldet med lidt over en halv mio. læsere, svarende til 38 pct.

17 magasiner gik frem, 16 tilbage

Går man længere ned i detaljen og ser nærmere på de enkelte udgivelser, fremgår det, at 17 af de købte magasiner, der indgår i analysen, har fået flere læsere fra 2018 til 2019, mens 16 magasiner har fået færre læsere i perioden.

"Syv af de udgivelser, der har fået flere læsere fra 2018 til 2019, har oplevet en tocifret (procentuel, red.) læsertilvækst. "Hjemmets Bedste Mad" (Egmont Publishing, red.) har oplevet den største fremgang med en læsertilvækst på 27 pct., efterfulgt af "Spis Bedre" (Aller Media, red.), "Fit Living" (Egmont Publishing, red.) og "Jumbobog" (Egmont Publishing, red.), som har fået 25 pct. flere læsere. Flere af de udgivelser, der har oplevet en tocifret fremgang, er målt på læsertal imidlertid blandt de mindre udgivelser i analysen," skriver styrelsen i rapporten.

Kun ét enkelt magasin ud af de 33, der er med i analysen, har haft tocifret procentuel tilbagegang; "Bil Magasinet", som Bonnier Publications står bag, mistede 11 pct. af sine læsere i årets løb.

Aller og Bonnier i front - men Egmont gik mest frem

Ugebladsmarkedet er i Danmark domineret af de to store bladhuse Egmont Publishing og Aller Media. Sættes de op mod hinanden, fremgår det, at Aller Media fortsat er landets største bladhus målt på læsertal og antallet af ugeblade.

Aller Media udgiver syv ugeblade, mens Egmont Publishing udgiver fem. Samlet kunne Aller på tværs af sine ugeblade i 2019 præstere 1,129 mio. læsere - et fald på fem pct. i forhold til 2018. Egmont Publishing kunne tilsvarende præstere 738.000 ugebladslæsere sidste år - et lidt mindre fald på tre pct. i forhold til 2018.

Ses der i stedet på magasinmarkedet får de to ovenstående udgivere konkurrence fra Bonnier Publications, der er markant større end både Aller Media og Egmont Publishing målt på læsertal.

I 2019 samlede Bonnier Publications således 1,405 mio. læsere på tværs af sine købemagasiner i Danmark - en mindre tilbagegang på 2 pct. sammenholdt med 2018.

Næststørst på magasinmarkedet er Egmont Publishing, der havde 833.000 læsere på tværs af sine trykte magasiner i 2019. Det var en væsentlig fremgang på 12 pct. i forhold til 2018, og Egmont Publishing var dermed den primære drivkraft bag magasinmarkedets samlede fremgang på læserfronten sidste år.

Aller Media fik også medfart i 2019 og kunne tælle 748.000 magasinlæsere i årets løb - en tilvækst på seks pct. i forhold til 2018.

"Det vil bringe Euroman mere stabilt ind i 2021"

Knap 1100 årsværk er forsvundet ud af de skrevne nyhedsmedier på tre år

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere