MediaWatch

Sports Illustrated får ny udgiver få uger efter salg

Meredith Corp., som solgte magasinet Sports Illustrated i sidste måned, skulle have fortsat med at udgive magasinet i to år, men nu skifter opgaven hænder.

Ritzau Scanpix/AP Photo/Charles Sykes
Foto: Ritzau Scanpix/AP Photo/Charles Sykes

Koncernen Authentic Brands Group, som opkøbte Sports Illustrated i slutningen af maj, har fundet en ny udgiver til det kendte, amerikanske sportsmagasin.

Det skriver flere amerikanske medier herunder New York Post.

Den nye udgiver bliver The Maven, som ifølge avisen har forudbetalt 45 mio. dollar, svarende til 300 mio. kr., i licens til Authentic Brands Group for rettighederne til at udgive magasinet i en ti-årig periode.

I forbindelse med salget af Sports Illustrated blev der ellers indgået en aftale med sælgeren Meredith Corp. om, at Meredith skulle fortsætte med at udgive magasinet i minimum to år.

Meredith skulle betale 10 til 15 mio. dollar svarende til mellem 66 og 100 mio. kr. årligt for licensen.

"Meredith havde kun en kortsigtet licensaftale. Nu har vi en langsigtet partner," siger adm. direktør for Authentic Brands Group Jamie Salter til New York Post.

Licenses inkluderer udgiverrettighederne til Sports Illustrated og dets børneudgave samt de særskilte "swimsuit"- og "sportsperson of the year"-franchises.

The Maven er et mindre startup-selskab, som ledes af den digitale entreprenør Jim Heckman, som for nyligt har foretaget flere andre lignende opkøb. I sidste uge købte selskabet erhvervssitet The Street for 16,5 mio. dollar, ca. 110 mio. kr.

Meredith Corp. udtalte mandag, at aftalen vil lade Meredith fokusere alle sine resourcer og opmærksomhed på de øvrige mediebrands i portfolien, som bl.a. inkluderer "People", "Entertainment Weekly" og "Martha Stewart Living".

Berømt sportsmagasin solgt for over 700 millioner

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere