MediaWatch

Nye toner fra musikmediet Gaffa efter investorkreds er hoppet om bord

Besparelser og ny kapitalindsprøjtning fik musikmediet Gaffa i plus sidste år efter to år med underskud. Ny formand og investor med rødder i DG Media ser flere veje til at udvikle det trængte magasin til blomstrende forretning.

2018 bød på adskillige ændringer for musikmediet Gaffa, der giver nyt perspektiv på den hårdtprøvede forretning. Først og fremmest fik selskabet tilført i omegnen af 1,5 mio. kr. i frisk kapital fra en ny investorkreds sammen med et kontant tilskud fra Vækstfonden, der kom i kassen. Samtidig blev der ryddet op i gældsposterne og gjort plads til en frisk start.

Efter to seneste års underskud, senest på godt en kvart million, blev resultatet sidste år vendt til et overskud på 514.947 kr. takket være en reduktion af personaleomkostningerne med lidt over 15 pct. Det fremgår af Gaffas netop offentliggjorte årsregnskab.

Gaffa ApS kom ud af året med en bruttofortjeneste på 4,4 mio. kr. – en marginal fremgang fra året før. Men da personalomkostningerne faldt fra 4,3 til 3,6 mio. kr., blev bundlinjen sundere. Resultatforbedringen blev også hjulpet på vej af, der i årets løb blev indgået aftale med leverandørerne, som Gaffa skyldte penge. Mod at de nye investorer skød penge i medieselskabet og sikrede dets overlevelse, nedskrev leverandørerne en del af Gaffas gæld.

Kapitalindsprøjtningen fra den nye investorkreds, der er ført af DG Media-stifteren Kristian Lautrup-Nielsen, reddede Gaffas ellers udsultede egenkapital, der i slutningen af 2017 ramte et minus på omkring 2 mio. kr.

Kristian Lautrup-Nielsen, der siden årsskiftet også har været bestyrelsesformand i Gaffa, forklarer sin interesse i at investere i musikmediet med, at han tror på, der er potentiale til at udbygge Gaffas position og forbedre forretningen.

"Gaffa har en meget central rolle i et voksende marked for musik som oplevelsesindustri. Den har måske været lidt overset, fordi man efter 35 år har taget det for givet. Det er en virksomhed, jeg vurderede, kan forbedres og arbejde mere effektivt med sine salgsprocesser, og som kan udbygges. Kan man sidde centralt som kommunikationsmidtpunkt i dén branche, tror vi på, der kan være en spændende forretning i dét," siger han.

Nyt kontor i København

Ud over at trække egenkapitalen op over spærregrænsen, har investorernes tilskud givet rum til nye investeringer i bl.a. en salgsafdeling i København fra årsskiftet og nye forretningsområder.

"Gaffa skal gøres til en profitabel virksomhed. Blandt andet ved at strømline og effektivisere den nuværende forretning, der i dag primært er en gratis-medieforretning i Danmark, Sverige og Norge. Vi skal bl.a. forbedre og udbygge annoncesalget samt den digitale tilstedeværelse, så vi får et større reach ," siger han.

Som et af de første skridt i at udvikle forretningen har Gaffa etableret et salgskontor i København for at løfte annoncesalget.

"Det andet element er så at effektivisere salget med bl.a. ny teknologi, mens det tredje element er, at vi også gerne skal til at sælge lidt flere annonceprodukter," siger Kristian Lautrup-Nielsen.

Gaffa når ifølge egen opgørelse i dag ud til omkring 1 mio. månedlige brugere i Norden. Den rækkevidde vil ledelsen have til at vokse ved at tænke mere på tværs af Gaffas kanaler – hjemmesiden, nyhedsmail og sociale medier. Markedsføring og samarbejder kan også komme på tale for at opbygge et større reach, fortæller formanden.

Investeringer tynger bundlinjen

Selvom sidste års overskud primært blev hentet ved at skære personaleomkostningerne til, afviser Kristian Lautrup-Nielsen, at udvidelsen af medarbejderstaben i salgsafdelingen vil ende med at æde plusset på bundlinjen igen.

"Det er i hvert fald ikke det, vores realiserede tal eller vores budget viser. Vi er lige nu betydeligt foran omsætningsmæssigt i forhold til sidste år. Det er blandt andet skaffet ved forbedring af salget, ligesom vi har afholdt Gaffa-prisuddelingen i begyndelsen af marts, der var en rigtig god forretning modsat sidste år," siger han og forklarer, at prisuddelingen bliver afholdt i samarbejde med Odense Kommune samt en række sponsorer og samarbejdspartnere, som sammen med et billetsalg er med til at finansiere eventet.

Forventningen til de økonomiske resultater i 2019 er derfor også en omsætningsstigning, men et resultatet på niveau med 2018, fordi det forbedrede salg forventes at gå lige op med de ekstra kroner, Gaffa poster i at "tilrette og udvikle virksomheden, fra hvor den er i dag", fortæller formanden.

Nye forretningsområder i sigte

Sideløbende med udviklingen af den eksiterende annonceforretning vil Gaffa med penge fra Vækstfonden i ryggen udvikle nye forretningsområder. Hvilke er Kristan Lautrup-Nielsen ikke klar til at konkretisere, men de skal bygges på den målgruppe, Gaffa har sit publikum i.

"Det er ud fra en klassisk medietankegang om, at vi har en god position og når ud til omkring 1 mio. mennesker. På den baggrund tror vi på, vi kan udvikle nogle produkter, som de personer også gerne vil købe."

Kristian Lautrup-Nielsen ser også et potentiale i at udbygge Gaffas eventområde over de næste et til to år.

"Det kunne være alt fra intimkoncerter til sponsorerede release-parties i samarbejde med eksempelvis pladeselskabet."

Gaffa har tidligere haft bl.a. en mobilforretning, radiokanal og en Gaffa-shop, men brændte fingrene da annonceindtægterne svandt. Det resulterede i, at det tidligere selskab bag Gaffa gik konkurs i slutningen af 2015. Bag daværende Gaffa A/S stod adm. direktør Robert Borges, der fortsat er direktør i det nuværende Gaffa-selskab.

Vil vokse i Sverige

Gaffa har desuden et svensk datterselskab med en fire-fem medarbejdere. Svenske Gaffa er omkring halv størrelse af det danske selskab, hvilket den formanden tolker som, at der er et "betydeligt vækstpotentiale" i markedet med omkring dobbelt så stor en befolkning.

"Det vil vi indfri med at investere på samme måde som herhjemme. Vi vil kanalisere flere penge i salgsafdelingen og i at opbygge den digtiale reach. Derudover har vi indgået et strategisk samarbejde med Sveriges største kulturmedieudgiver, HKM, som står bag omkring 10 forskellige medier. I fællesskab skal vi udvikle vores to forretninger," siger han.

Den øvrige investorkreds, der er samlet i selskabet Gaffas Venner ApS består af Jesper Højbjerg Christensen, stifter af bl.a. kommunikationsvirksomheden Advice, Thomas Vorgaard Andersen, direktør og ejer af it-virksomheden Cabana, Frederik Halsted, der er Head of Brand Strategy & Development i Danske Bank og tidligere bureaumand.

Samlet ejer selskabet nu mellem 66,7 og 90 pct. af Gaffas Holding, som medieselskabet ligger i.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere