MediaWatch

North Media skifter direktør og kurs: Det handler om at sælge flere annoncer

Der er brug for en anden profil på direktørposten for North Media Aviser oven på en årrække med tilskæring af forretningen, siger formand efter afsked med direktør. Salgsarbejdet skal have ekstra fokus fremover.

PR/North Media
Foto: PR/North Media

Efter to og et halvt år på direktørposten stopper Gorm Wesing Flyvholm hos North Media Aviser. Det meddelte North Media i dag, torsdag.

Uenighed om strategien skiller parterne, oplyste selskabet i en fondsbørsmeddelelse. Hvad det mere konkret dækker over, ønsker Mads Dahl Andersen, bestyrelsesformand for North Media, ikke at uddybe, men han siger, at tiden er til et kursskifte, efter forretningen er blevet lagt om de seneste år.

"Jeg vil ikke gå i detaljer omkring uenigheden. Det korte af det lange er, at vi gennem de sidste to-tre år ligesom andre mediehuse har måttet tilpasse vores aktiviteter. Det er selvfølgelig en lidt kedelig opgave, men den har Gorm gennemført, og det har han gjort til vores fulde tilfredshed. Når vi så kigger fremad, så mener vi, at det er rigtigt at have en lidt anden profil og at forfølge en lidt anden strategi," siger Mads Dahl Andersen.

North Media Aviser har, som formanden nævner, skåret forretningen til, siden Gorm Wesing Flyvholm indtog direktørposten i 2016. Selskabet har trukket sig fra Jylland og Fyn og har fokuseret kræfterne på hovedstadsområdet og Nordøstsjælland. Københavnske ugeaviser er blevet opkøbt, nicheaviser er lanceret, og udgaver af titlerne er blevet lukket.

Alt i alt er North Media Avisers omsætning blevet omtrent halveret i perioden 2015-2018. Sidste år omsatte selskabet for 107 mio. kr. Driftsresultatet før særlige poster var på ny i minus – mere præcist blev det til et underskud på 9 mio. kr.

Vil vende underskud til overskud

Mads Dahl Andersen fortæller, at målet for North Media Aviser er at gøre bundlinjen sort.

"Den handler om at få solgt nogle flere annoncer. Vi vil gerne bringe vores virksomhed i plus, og ret meget mere kan jeg ikke gå i detaljer med dét lige nu."

North Media Aviser har vel altid haft som ét af sine mål at sælge annoncer. Hvad ligger der af nyt i det?

"Ja, det er der ikke noget nyt i. Men det er ikke blevet nemmere at få ugeaviser og dagblade til at tjene penge. Det kræver et økonomisk fokus og en struktureret tilgang."

Og I mener, at der skal nye direktørkræfter til for at forløse dét?

"Ja," siger Mads Dahl Andersen.

Ingen planer om at lukke titler

North Media Aviser udgiver otte lokalaviser i hovedstadsområdet, en række nicheaviser samme sted, Lokalavisen Nordsjælland, Helsingør Dagblad og onlineplatformene under Minby.

Bestyrelsesformand Mads Dahl Andersen forventer, at North Media Aviser fremover vil udgive det samme antal titler som nu.

"Vi har ikke planer om noget andet," siger han.

Indtil North Media har fundet en afløser for Gorm Wesing Flyvholm, vil Steen Gede, medlem af North Medias bestyrelse, være konstitueret på direktørposten.

Flyvholm: Vi er ikke enige om prioriteringen af forretningen

Direktør stopper i North Media Aviser efter uenighed om strategien

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere