MediaWatch

Norge vil fjerne momsen på digitale magasiner og bøger

Mens digitale nyhedsmedier allerede har været fritaget for moms i en årrække, skal ordningen nu udvides til andre typer udgivelser, hvis det står til den norske regering.

Ritzau Scanpix/Thomas Lekfeldt
Foto: Ritzau Scanpix/Thomas Lekfeldt

Digitale, norske nyhedsmedier har siden 2016 været omfattet af nulmoms, og den norske regering lægger op til, at det samme skal gælde for e-bøger og e-magasiner. Det skriver Danske Medier med henvisning til den norske regerings hjemmeside.

Planen er, at momsfritagelsen for digitale magasiner og bøger skal træde i kraft 1. juli 2019. For magasinernes vedkommende lægges der op til, at det digitale indhold ikke behøver være identisk med indholdet i et fysisk magasin for at være omfattet af reglerne.

Regeringens forslag til statsbudgettet for 2019 skal vedtages af det norske parlament Stortinget for at blive til virkelighed.

På dansk grund har regeringen og Dansk Folkeparti i medieforliget, der blev indgået i juni, lagt skinnerne ud til en momsfritagelse for digitale nyhedsmedier. Til gengæld er det ikke tanken, at momsfritagelsen i første omgang skal gælde magasiner.

Men det kan en undersøgelse, der skal gennemføres i efteråret, lave om på. I medieforliget er det nemlig også besluttet, at der skal foretages en undersøgelse af "det konkurrencemæssige samspil mellem de traditionelle nyhedsmedier og magasiner". Og den undersøgelse kan ændre planerne på lidt længere sigt.

"Der er ikke på nuværende tidspunkt lagt op til at udvide momsfritagelsen til e-bøger og e-magasiner. Det følger af medieaftalen, at der i efteråret 2018 skal påbegyndes en analyse af det konkurrencemæssige samspil mellem de traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Det vil kunne være med til at danne et oplyst grundlag, når man skal vurdere behovet i fremtiden," lød det i en skriftlig kommentar fra kulturminister Mette Bock (LA) i sidste uge.

Minister åbner døren på klem for digital nulmoms på bøger og magasiner

Dagblade jubler over digital nulmoms – magasiner gør klar til lobbyindsats

Nulmoms på digitale medier får grønt lys fra EU-lande

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere