MediaWatch

Egmont-magasiner anklages for at lukke annoncører ind i spalterne

Tidligere ansatte på Euroman og Eurowoman beretter til DR's Detektor om sammenblanding af kommercielle og redaktionelle interesser. Magasindirektør afviser, annoncører kan købe sig til omtale.

Ritzau Scanpix/Søren Bidstrup
Foto: Ritzau Scanpix/Søren Bidstrup

Egmont Publishings to største magasiner Euroman og Eurowoman har systematisk arbejdet med at prioritere magasinernes annoncører på de redaktionelle sider. Det skriver dr.dk.

Påstanden kommer fra en række tidligere medarbejderne på de to magasiner, som DR1's faktatjekkende forbrugerprogram Detektor har talt med.

Ifølge kilderne var det en del af arbejdsgang og forventning, at annoncørers produkter skulle prioriteres, når redaktionen planlagde modeserier eller artikler med produktanbefalinger. Samtidig blev der taget bestik af annoncørlister, som Detektor kan fremvise en af, i det redaktionelle arbejde, og som viste, hvilke annoncører der havde købt annoncer.

To eksperter i markedsføringsret vurderer over for Detektor, at der er tale om en sammenblanding af annonceafdeling og redaktion.

Magasindirektør i Egmont Publishing, Tina Nikolaisen, bekræfter over for Detektor, at man arbejder med annoncørlister, men afviser, at annoncører kan købe sig til omtale.

"Vi kan ikke udelukke, at tidligere medarbejdere har opfattet formålet med annoncørlisterne forkert. Bundlinjen er, at ingen kan købe sig adgang til redaktionel omtale hverken gennem annoncer eller på anden vis. Men baseret på jeres henvendelse har vi valgt endnu engang at indskærpe dette internt," skriver hun i en skriftlig kommentar til Detektor.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere