MediaWatch

Egmont døjede mest med dalende læsertal på magasinmarkedet

Blandt landets tre store udgivere står Egmont Publishing tilbage med mest at indhente på det trykte magasinmarked efter første halvår, hvor modvind bl.a. ramte flagskibet Euroman.

Egmont
Foto: Egmont

En symbolsk grænse blev krydset, da faldende læserinteresse sendte Egmont Publishings samlede læserskare på magasinmarkedet under millionen i første halvår. Det viser de seneste læsertal fra Kantar Gallup, der dækker årets første seks måneder. Her måtte Egmont Publishing samlet set notere et fald på 6,5 pct. af læserne i forhold til samme periode året før.

Magaisinhusets mest læste udgivelse Euroman var især med til at trække gennemsittet ned. Med et fald på 14,6 pct. var udviklingen mærkbar og kostede 33.000 læsere.

Euromans chefredaktør Karl Erik Stougaard sagde i et interview til MediaWatch i maj, at udfordringen ligger i løssalget.

"Vi kæmper, det bedste vi har lært for at fastholde vores læsertal. Men det er en hård kamp, og det er en, vi kommer til at kæmpe hver dag i resten af Euromans levetid," sagde Karl Erik Stougaard til MediaWatch.

"Vores største udfordring er helt klart, at løssalgsmarkedet er i krise. Vi er nødt til at tænke i nye baner. Derfor har jeg meget stort fokus på at forbedre og styrke nogle ting i vores abonnementsstruktur på Euroman."

Til sammen nåede Egmont Publishings 10 magasiner 924.000 læsere månedligt mod et gennemsnit på 1,003 mio. i samme periode i 2017 – et svind på 79.000.

Euroman fortsat i spidsen

Med 189.000 læsere er Euroman dog fortsat den mest læste i Egmont Publishings portefølje efterfulgt af Eurowoman, der havde en tilbagegang på 5 pct. til 126.000. For mad- og boligmagasinerne Gastro, Rum og Boligliv gik det også baglæns med fald på henholdsvis 6, 13 og 9 pct. Træningsmagasinet Fit Living gik 12.000 læsere tilbage, svarende til 17 pct., til et gennesmsnit for første halvår på 56.000 læsere.

Egmonts magasin om motion og kost var ikke alene om at falde i kategorien. Aktiv Træning, der udgives af Bonnier Publications, gik 8,6 pct. tilbage, mens I Form, der er det mest læste og ligeledes er en del af Bonnier-familien, nogenlunde holdt skansen med et mindre fald på 3,2 pct. til 183.000 læsere.

Bonnier Publications store magasintitler gik i det hele taget smidigt igennem første halvår med fremgang til både Illustreret Videnskab, Historie og National Geograhic.

Samlet havde Bonnier Publications 13 magasiner 2,253 mio. læsere månedligt – en tilbagegang på 2,2 pct. eller 39.000 læsere i fohold til første halvår 2017.

Hos Aller Media, der udgver 10 magasiner, var livsstilsområdet mest presset med tilbagegang for Mad & Bolig (-8,3 pct.), Alt om Haven (-10,4 pct.), In (-9,6 pct.) og Psykologi (-9 pct.). Andre magasiner som Spis Bedre og Royal var modvægt med en vækst på 7 pg 10 pct. og udjævnede det samlede fald. Sammen med udgivelser som Isabellas, Elle og Vi Unge, der fastholdt læserniveauet, lagde gennemsnittet sig hos Aller Media på 1,154 mio. læsere månedligt mod 1,19 mio. året før – et fald på 1,7 pct.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere