MediaWatch

Egmont Publishing vil fordoble omsætning i nyt forretningsben på tre år

Egmont Publishing sætter sine penge på e-handel i jagten på fremtidig vækst. Koncernen har netop opkøbt resten af den skandivinaviske webshop Outnorth og vil fordoble omsætningen inden for e-handel på tre år.

Foto: PR/Egmont Publishing

Efter fire års investeringer i det skandinaviske e-handelsmarked ser Egmont Publishing ind i en fremtid, hvor koncernen, der har aktiviteter i Kina, Australien og Tyrkiet ud over Skandinavien og Nordeuropa, er kendt for mere end at udgive magasinbrands som Anders And og Alt for damerne.

Senest har koncernen fredag sat streg under ambitionerne med overtagelsen af webshoppen Outnorth, som Egmont Publishing hidtil har haft 15 pct. af, for et trecifret millionbeløb. Og e-handelsområdet skal fortsætte med at vokse betragteligt de kommende år.

"Det er gået fra at være småt til rigtig stort og til principielt at blive større end vores publishing-forretning i løbet af tre år på omsætning," siger adm. direktør i Egmont Publishing, Torsten Bjerre Rasmussen, i et interview med MediaWatch, før opkøbet af Outnorth blev offentliggjort.

I dag udgør omsætningen i de selskaber, Egmont Publishing har købt andele i, ifølge topchefen cirka 1,7 mia. kr. Den største i familien er baby- og børneshoppen Jollyroom Group, der var medieforretningens første skridt ind på e-commerce-markedet i 2013. Siden har koncernen købt andele i en stribe skandinaviske online butikker inden for fem udvalgte nicher. Målet er at fordoble omsætningen frem mod 2020, så ecommerce-aktiviteterne repræsenterer en lige så stor omsætning som magasinbutikken. Her var omsætningen i 2016 knap 4 mia. kr.

"I den portefølje, vi har investeret i, bliver omsætningen i 2017 i størrelsesordenen 1,7 mia. kr. Den skal cirka fordobles de næste tre år. Så der skal ske meget, den kraftige organiske vækst skal fortsætte, og så skal vi ud og købe mere op," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Øjner vendepunkt i år

En fordobling af omsætningen i porteføljen vil dog ikke, som den ser ud i dag, være lig en fordobling af omsætningen i Egmont Publishing. Mediehuset har bevidst og hovedsagligt købt minoritetsposter på e-commercemarkedet for at fastholde de kompetencer og ejerledere, der ofte står bag butikkerne, og som ifølge Torsten Bjerre Rasmussen er en af nøglerne til vækst.

Derfor tæller investeringer ikke med i Egmont Publishings regnskab for 2017. Men på det seneste har mediehuset altså vendt minoritetsandelen i Outnorth og før jul i webshoppen Bagaren & Kocken til fulde ejerskaber, der dermed bliver indlemmet i koncernregnskabet.

Torsten Bjerre Rasmussen forventer på den konto, at 2018 bliver et vendepunkt, hvor omsætningskurven i magasinhuset får et vrid og ændrer kurs fra nedad- til opadgående.

"Nu begynder vi at få majoritetsposter, og så kan man begynde at se investeringerne i vores regnskaber. Fra 2018 vil man for alvor på omsætningen begynde at se, at Egmont Publishing er en vækstforretning," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Ambitionerne om omsætningsvækst kommer efter flere års fald i udgiverforretningen bag velkendte og velrenommerede blade som Euroman, Hjemmet og Alt for damerne. I 2016, som er Egmonts seneste offentliggjorte årsregnskab, måtte Egmont Publishing tage til takke med en andenplads i det interne Egmont-hierarki efter at være blevet overhalet af Nordisk Film målt på omsætning.

Selvom toplinjen har udsigt til at stige på grund af de nye opkøb, er det fortsat magasinforretningen, der driver overskuddet i Egmont Publishing, der de seneste år har ligget med et driftsresultat på 35-40 mio. euro. Flere af de opkøbte selskaber som Outnorth og Nicehair.dk gav underskud i seneste regnskabsår, mens de største som forældrebutikken Jollyroom i 2016 havde et tocifret millionplus. Samlet set balancerer porteføljen ifølge topchefen.

"Det første, vi investerede i, var Jollyroom, som omsatte for 83 mio. svenske kr. i 2012. I 2017 runder den 1 mia. kr., og de er også ganske lønsomme," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

"Men vi har egentlig ikke primært fokus på, at de her virksomheder skal tjene mange penge på kort sigt. På kort sigt er det et spørgsmål om at blive nummer et i nichen, så skal de nok komme til at tjene mange penge, og der er et stort konsoliderings- og udskilningsløb i gang, hvor vi vil være med. Vi er sikre på, at de nok skal komme til at tjene mange penge, hvis de bliver nummer et."

Ikke vigtigt på kort sigt

"Så kan man indvende, om de også tjener penge? Nej, ikke på kort sigt, men det vigtige for os er, at de selskaber, vi investerede i for tre, fire år siden, begynder at bidrage positivt på bundlinjen."

Ud over e-commerce har Egmont Publishing også et andet spor i vækststrategien inden for marketing services. På den front har selskabet købt andele i bureauer som Very og Patchwork, der i dag er fusioneret, search-marketing bureauet S360 og senest i det svenske bureau Ingager, som markerede årets første investering. Den forretningsgren vil dog ikke få samme volumen som medier og e-commerce, forventer Torsten Bjerre Rasmussen.

"Om to, tre år vil vores publishing og e-commerce være nogenlunde lige store på omsætning, men publishing vil fortsat være bedst på indtjening. Vores marketing services vil være noget mindre," siger direktøren, der uddyber, at marketingdelen cirka udgør 5-10 pct. af den samlede forretning og også vil gøre det fremover.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Der bliver rusket godt og grundigt op i DR's bestyrelse ved årsskiftet, og Bonnier Publications kommenterede i ugens løb den langtrukne forhandling om afskedigelser. Dét og meget mere i den ugentlige briefing fra begivenhedernes gang i mediebranchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere