MediaWatch

Ikonisk amerikansk magasinudgiver får ny ejer

Time Inc. er blevet solgt til amerikansk magasinkoncern, der med økonomisk håndsrækning fra milliardærbrødre har fundet de nødvendige penge til overtagelsen. 

Udgiveren af magasinerne Time, Sports Illustrated og People er blevet solgt til det amerikanske mediehus The Meredith Corporation i en handel til næsten 3 mia. dollars (18,8 mia. kr.). Det skriver New York Times.

Time Inc., der er mediehuset bag de klassiske magasiner, blev i 2014 udskilt fra Time Warner og har i de senere år kæmpet med at omstille forretningen til den nye digitale medievirkelighed. The Meredith Corporation, der står bag magasinerne Family Circle, Better Homes and Gardens og AllRecipes, er i lighed med Time Inc. et printbaseret mediehus. Købet af Time Inc. giver selskabet en mere national profil, ifølge selskabet selv.

"Det er en transformerende handel for Meredith Corporation," siger Tom Harty, adm. direktør i The Meredith Corporation, i en udtalelse ifølge New York Times.

The Meredith Corporation forsøgte allerede tidligere i år at købe Time Inc. Men selskabet kunne dengang ikke skrabe nok penge sammen. Det er nu lykkedes - ikke mindst fordi de amerikanske milliardærbrødre Charles G. og David H. Koch har bidraget med 650 mio. dollars (4 mia. kr.) til handlen.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs