MediaWatch

Kulturmagasin bag ny pris

Soundvenue stifter ny årlig pris på 100.000 kr., der skal støtte "nye grænsesøgende kunstnere" inden for film, tv og musik.

Foto: Soundvenue

Musik- og kulturmagasinet Soundvenue lancerer en ny pris for nye kunstnere og mediefolk, der fremover skal uddeles på årlig basis inden for de to kategorier film og tv samt musik. Det skriver magasinet i en pressemeddelelse.

Fremtidsprisen er etableret i samarbejde med ølbryggeriet Kissmeyer og er på 100.000 kr. Pengene er fordelt på to legater, som bliver tildelt vinderne af de to kategorier som støtte til at give noget kunstnerisk frihed.

"Alt for mange priser handler om at hylde de allerede succesfulde. Fremtidsprisen skal støtte grænsesøgende, nye kunstnere, som vi spår en stor fremtid. Det er kunstnere, der har vist, at de går deres egne veje. Håbet er, at legatet kan medvirke til at skabe et frirum, hvor der kan formes flere nytænkende værker," siger Soundvenues chefredaktør, Nicolai Torp, i meddelelsen.

De fem nominerede i musikkategorien er allerede offentliggjort, mens de fem nominerede i tv-film-kategorien bliver offentliggjort i næste uge.

Vinderen i film/tv-kategorien bliver udpeget af en jury bestående af skuespiller Danica Curcic, Fenar Ahmad, instruktør, Christian Tafdrup, instruktør og skuespiller, Tine Fischer, direktør for CPH:DOX og Soundvenues filmredaktør, Jacob Ludvigsen.

Juryen for musik-kategorien udgøres af Coco O., sanger og sangskriver, Benjamin Hav, en del af hiphop-duoen Benal, Anders Wahrén, musikchef for Roskilde Festival, Silas Moldenhawer, musiker kendt fra Kenton Slash Demon og When Saints Go Machine samt Christian Wolkoff, Soundvenues musikredaktør.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs