MediaWatch

Danske producenter frygter grønthøster i DR-budgettet

Producentforeningen savner en politisk vision for dansk indhold, når politikere gør klar til at skære i DR.

Foto: PR/Producentforeningen

Dansk Folkeparti vil skære 25 pct. af DR's budget svarende til omkring 900 mio. kr. Det får direktøren for Producentforeningen, en brancheforening af indholdsproducenter, til at rynke brynene.

DR er nemlig ikke bare en af medlemmernes største kunder med indkøb for omkring 450 mio. kr. om året, det er også en bannerfører for dansk indhold.

"Ikke bare er DR en af de største kunder, der er også noget kulturpolitik i dette her, som er ganske væsentligt. Hvor er visionen for det danske indhold? Globalisering og digitalisering har fået udenlandsk indhold til at vælte ind over grænsen. Hvis man skærer 25 pct. af DR, så sætter man det danske indhold under et endnu større pres," siger direktør i Producentforeningen Klaus Hansen.

Klaus Hansen er ikke ukritisk fan af DR. Men som aktør i kampen for at fastholde dansk indhold er DR så godt som uundværlig.

"Der er mange ting, DR kunne gøre anderledes. Og vi mener, at vores medlemmer ofte kan gøre det billigere og bedre, end når DR selv producerer. Men DR er garanten for public service, og dermed garanten for dansk indhold. Så vi bakker grundlæggende op om et stærkt DR," siger Klaus Hansen.

I øjeblikket går trenden mod streamingtjenester, og det gør behovet for DR endnu større, siger Klaus Hansen.

"Der er dansk indhold på streamingtjenesterne, men det er hulens svært at finde. For det er jo ikke det, tjenesterne promoverer. Dansk film, dokumentar og drama sagtens kan konkurrere med det amerikanske indhold. Men man skal have adgang til det," siger direktøren.

/ritzau/

SF støtter afskaffelse af licensen

DF vil afskaffe licens og skære 25 procent af DR

S: DR skyder sig selv i foden med Rabøl-aflønning

 

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Sagaen om TDC's fusion med MTG's nordiske tv-forretning fortsatte, flere selskaber præsenterede regnskaber, og flere medier klagede over afslag på mediestøtte. Få overblikket over ugens gang i mediebranchen.

Canal Digital satser på ny alt-i-en tv-boks

Tv-distributøren melder sig ind i den skærpede konkurrence om tv-kunderne med en ny tv-boks, der skal fungere som one-stop-shop og indgang til både flow-, streaming- og web-tv.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere