MediaWatch

Nyhedsdirektør lægger afstand til forgængers kritik af private medier

Afgående nyhedsdirektør har beskyldt private medier for at føre lobbykampagne mod DR i mediernes spalter. Den udlægning af virkeligheden kan hans afløser på direktørposten ikke genkende.

Sandy French bliver fra 1. august nyhedsdirektør i DR.

DR's nyhedsdirektør Ulrik Haagerup skabte i maj debat, da han meldte ud, at flere private medier i hans optik har sat gang i en lobbykampagne mod DR. Den udlægning af medievirkeligheden vinder ikke genklang hos Haagerups afløser Sandy French, der blev udpeget i går og tiltræder 1. august, skriver Altinget.

"Det er ikke noget, jeg kan genkende," siger Sandy French til Altinget.

Ulrik Haagerup rejste sin kritik i et debatindlæg på Altinget i begyndelsen af maj. Siden blev han interviewet af samme medie om sit synspunkt.

"Jeg tror, det er klart for en hver, at noget af den massive dækning af DR, der har været de seneste år… skal vi sige… virker meget koordineret – med en lobbykampagne, som er igangsat. De journalister, der har skrevet artiklerne, har jeg ikke lyst til at hænge ud," sagde Ulrik Haagerup i maj til Altinget.

Ulrik Haagerups påstand blev afvist af en række chefredaktører for private medier. DR's generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, blåstemplede den afgående nyhedsdirektør indspark i debatten.

"Jeg synes, det er helt naturligt og fuldstændig i orden, at Ulrik som afgående nyhedsdirektør forholder sig kritisk til debatten om DR, sådan som han selv har oplevet den igennem de sidste mange år. At dagbladenes interesseorganisation Danske Medier har skruet gevaldigt op for både lobbyarbejde og kommunikation, er jo ingen hemmelighed. Og desværre har der også i lange perioder været en kedelig tendens til, at det har handlet mest om, hvordan man kunne begrænse DR," lød det i et skriftlig svar til MediaWatch i maj.

Rønn: Haagerup-suk er "helt naturligt og fuldstændig i orden"

Mediechefer: Vi fører ikke kampagne mod DR

Haagerup sender stikpille til private medier

Forsiden lige nu

Medietopchef er mere rolig efter indtog i Amazon-land

Egmont Publishing vil de kommende år erobre nyt land inden for e-commerce i jagten på at få vinderpositioner på det skandinaviske marked - men forretningerne skal ikke integreres med magasinforretningen, siger topchef.

Facebook vil prioritere "troværdige" nyheder

Medlemsundersøgelser skal luge ud i falske nyheder og få lokale medier til at fylde mere i Facebooks feed. Samlet set skal mængden af nyheder dog fortsat reduceres med en femtedel.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere