MediaWatch

Streaming-kamp udløser bølge af nye tv-serier

Viaplay er blandt de lokale spillere, der vil tage kampen mod Netflix op i Norden, og har planer om at producere et halvt hundrede nye tv-serier inden for en kort årrække til formålet.

PR/Bersa Hallundgren
Thomas Bo Larsen har hovedrollen i Viaplays Veni Vidi Vici og streamingtjenstens kommende krimiserie Foto: PR/Bersa Hallundgren

Netflix er langt fra alene om at have ambitioner på streamingmarkedet, skriver Berlingske.

Lokale konkurrenter som MTG's Viaplay har erklæret sig klar til at tage kampen op og investere store summer i originale dramaserier. Seneste skud på stammen er serien "Veni Vidi Vici" med skuespilleren Thomas Bo Laren i hovedrollen, og han spiller også en hovedrolle i krimiserien "Advokaten", der får premiere på Viaplay og TV3 i efteråret. Viaplys vil sætte 10 egenproduktioner i gang i år og næste år – i alt vil selskabet investere i produktionen af i alt 50 egne tv-serier fra nu og til 2020.

Var det før konkurrencen om underholdningsshows som "X Factor", der fyldte, er kamppladsen rykket over mod streamingmarkedet, hvor tv-serier er adgangsbilletten til markedsandele.

”Egenproduceret indhold er det, hele branchen handler om lige nu. Man skal have sit eget, fordi det brander streaming-sitet, og det skaffer nye kunder i butikken. Det er noget, du har for dig selv. Og så har du også meget mere kontrol over hele processen. Netflix viste vejen og indså hurtigt, at det langt bedre kunne betale sig for dem at styre hele fødekæden og på den måde også sidde på hele indtjeningen,” siger filmredaktør på magasinet Soundvenue, Jacob Ludvigsen, til Berlingske.

Ifølge Viaplays administrerende direktør, Jonas Karlén, virker satsningen og får flere til at tilmelde sig, oplyser han vil avisen.

Også TV 2 har skruet op for dramaproduktionen senest med tv-serien "Mercur" og hos Discovery tegner den højtprofilerede dramaserie "Gidseltagnigen" strømningen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere