MediaWatch

Murdochs Sky-bud undersøges af tv-myndighed

Den britiske tv-myndighed skal undersøge, om mediepluralismen trues, hvis Rupert Murdoch køber Sky, og om familien er en "egnet og hæderlig" ejer af tv-koncernen.

Andy Kropa/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Andy Kropa/AP/Polfoto/Arkiv

21st Century Fox’s købstilbud på 11,7 mia. pund, knap 100 mia. kr., på den britiske tv-koncern Sky bliver undersøgt af den britiske tv-myndighed Ofcom. Det skriver The Guardian.

Undersøgelsen har til formål at belyse, om købet giver Rupert Murdoch og 21st Century Fox for stor kontrol med nyhedsudbuddet i Storbritannien, og om Murdoch-familien er en "egnet og hæderlig" ejer af tv-koncernen efter involveringen i News of the World-skandalen for år tilbage.

Det er den britiske kulturminister Karen Bradley, som har sat Ofcom på sagen på grund af bekymringer for mediepluralismen, hvis Rupert Murdoch overtager kontrollen med Sky.

Flere britiske politikere har erklæret sig som modstandere af handlen. Modstanden går bl.a. på Rupert Murdochs søn, James Murdochs, tilknytning til News of the World-skandalen - en skandale som også betød, at 21st Century Fox tidligere har måttet afblæse et forsøg på at købe Sky. Derudover frygter de, at Rupert Murdoch, som også ejer amerikanske Fox News, vil bruge ejerskabet af Sky til at påvirke nyhedsbilledet og "Foxificere" Sky.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Socialdemokratiet vil have Netflix til at betale til dansk indholdsproduktion, finansdirektøren i Berlingske Media stoppede, og North Media har vendt nedtur til optur takket være Postnord-krisen. Vil du have overblik over ugen, der gik i mediebranchen? Så læs med.

Tidligere DR-profiler: DR-struktur kan give uklarhed om magtfordeling

DR’s opbygning mellem på den ene side de producerende enheder som DR Nyheder og DR Kultur og på den anden side den strategiske chefredaktion i DR Medier, der sidder med ordrerbogen, skaber usikkerhed om, hvem der reelt bestemmer, ifølge flere kilder, som Berlingske business har talt med.

Dramatisk greb i DR’s Liberty vækker kritik

DR’s nye søndagssats, dramaserien ’Liberty’, der bygger på romanen af samme navn, får kritik forud for premieren søndag aften. DR gør romanen til et ”almindelig soap-agtigt familiedrama,” lyder det blandt andet.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere